PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av kenta60
Hej !
Har bytt alla hjulcylindrar + Huvudcylinder, 3 st slang och jag har luftat bromsarna , men det käns väldigt stumt.
Provkörde bilen och jag fick nästan ställa mig på bromsen innan det tog,allt är rätt monterat.
Frågan är om röret mellan behållare o huvudcylinder är för smalt ,jag satte dit ett vanligt bromsrör,skall det vara större?
hittar inga storlekar på saiten.
Eller skall det gå så trögt?
av rid54
Hej.

Om du har luftat utan att behöva stå på pedalen och det kom ut luft/vätska ur alla nipplar, är nog rören OK på alla sätt. Om pedalen rörde sig normalt ända i botten är huvudcylindern säkert också OK.

Att pedalen är "stum" när du inte luftar, skulle kunna bero på att en eller flera bromskolvar inte rör sig nämnvärt: Dubbelkolla att alla cylindrar funkar ordentligt. Kolla montage av bromsbackarna, inkl ev nedsmetning med nåt olämpligt och att returfjädrarna sitter som de ska.

Mvh
/RID
av LarsBd
Om du tycker att det behövs onormalt stor pedalkraft för att kunna bromsa är frågan vad du jämför med? En PV har ingen bromsservo och om den är ombyggd med skivor fram är den mycket tungtrampad jämfört med en V70. Med formuleringen "bytt alla hjulcylindrar" borde det vara mer än till 2 hjul men jag kan inte vara säker på att du bytt på 4 hjul och därmed har trummor runt om. Alla bromsrör ska vara samma diameter.
av kenta60
LarsBd skrev:Om du tycker att det behövs onormalt stor pedalkraft för att kunna bromsa är frågan vad du jämför med? En PV har ingen bromsservo och om den är ombyggd med skivor fram är den mycket tungtrampad jämfört med en V70. Med formuleringen "bytt alla hjulcylindrar" borde det vara mer än till 2 hjul men jag kan inte vara säker på att du bytt på 4 hjul och därmed har trummor runt om. Alla bromsrör ska vara samma diameter.
Ja det är trumbromsar runt om !
Och då skall röret mellan huvudcylinder och behållare altså vara desamma som bromsrören om jag har förstått rätt.
av rid54
Hej igen. Dålig bromskraft kan ju också bero på beläggen på backarna. De kan vara "kontaminerade" med olja eller bromsvätska. De kan vara helt nya och då krävs ofta lite "inslitning" innan de tar maximalt. De kan också vara "brända", om de har varit med om att bromsen legat på; då blir ytan, enligt vad jag förstått, lite väl hård och friktionen sämre. Om du bytt allt och luftat överallt utan problem, borde ju systemet funka. Röret mellan behållare och huvudcylinder är inte inblandat i själva bromsandet.

Mvh
/RID
av kenta60
Hej !
Jag har hittat felet.
Jag kollade upp allt igen och konstaterade att det var forfarande trög bromsverkan när jag lossade 3 greningen på huvudcylindern rör för rör och det var samma problem beslutade jag mig för att sätta tillbaka den gamla huvudcylindern( som läckte lite grann i bakkant innanför damasken),
tro på fasiken nu gick det att lufta bara lite grann på prov. och till min förvåning så bromsarna tog direkt.
Tyder på att den nya huvudcylindern måste det vara något fel på.
Jag får kontakta säljarna och få en ny. Alt om dom inte går med på det att packa om den gammla.
Men vilken lättnad det blev när jag hittade felet, phu.
Tack för era komentarer.
av rid54
Intressant! Bra att du återkopplar med lösningen, det blir roligare då :)

/RID
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]