Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scan164
Hejsan alla kunniga volvo-människor.

Det är så här att min kusin har en volvo v70. Jag tror det är årsmodell 98.
Motorn är på 170hk.

Han lämnade in sin bil på service hos bilia för inte så länge sedan,
Där byte dom olja och sedvanliga saker samt byte tändstift och gjorde rent vevhusventilationen

Efter servicen upplever han att bilen går sämre, den går lite ojämt. samt att motorljudet är annorlunda samt att bilen upplevs motorsvagare.

Han åkte tillbaks till bilia för att påvisa detta. Bilia kontrollerade bilen men hittade inga fel.

Jag har själv en volvo v70 turbo-00 och det är lite annan motorkaraktär än en sug motor. Så jag har lite svårt att avgöra själv.
Men jag har lyssnat och provkört hans bil. Den går lite ojämt tycker jag, Den liksom tvekar typ "hakar" lite vid gaspådrag.
När man står still och varvar lite och låter den gå ner på tomgång så på slutet så "blöddrar den lite.

Jag vet inte vad som kan vara fel eller har hänt.

Men jag tackar för alla svar och tips jag kan få för att hjälpa min kusin.

Mvh Martin
av *pettson*
Eftersom han betalt för att få ett jobb utfört så ska han definitivt gå tillbaka dit igen. Det spelar egentligen ingen roll vad dom tycker om saken på så kort tid. Han tycker något och han tillbringar mest timmar med bilen.
Men jag gör en vild gissning: Dom har haft insuget av om dom rört något med vevhusventilationen på ett seriöst sätt. Då finns det stor sannolikhet att dom missat den eventuella slang (sitter inte på alla modeller) som kan finnas i gaveln på insuget. Bilen får nu tjuvluft och beter sej helt annorlunda.
Det är inte ett helt okänt fel om man säger så. Ta en ficklampa och lys ned mellan insug och generatorn. Sitter det en slang där? Eller finns där bara en rörstump?
(finns ingenting kan ni bortse från nästa mening.) OM så är och röret är naket eller om slangen är brusten och öppen. Ta med bilen till verkstaden och berätta nu ORDENTLIGT var det finns ett fel. Låt dom åtgärda felet.
Om det inte finns synliga fel så måste hursomhelst bilen felsökas av någon kunnig.
av scan164
Jag vill tacka er grabbar för era seriösa svar. Särskilt till *pettson*. Du levererade ett mycket bra och seriöst svar.

Tyvärr kan vi inte byta tillbaka till dom gamla stiften och se om det blir bättre. Dom tar juh bilia i samband när man byter stift där.
Och en vanlig person som jag och min kusin skulle nog aldrig tänka på att spara gamla stift.

Men idag ska jag träffa kusinen och titta gemensamt efter den slang som "pettson" beskrivit.
Vi ska även kolla om det läcker runt insuget också, Har dom lossat på insuget så kanske man måste byta insugningspackningen också.
Annars kanske det finns risk att det läcker in där.

Jag återkommer med vidare info hur det har gått.

Mvh Martin
Var det också inte någon som bytt från volvo orginalstift till biltema o fick annan karaktär på motorn? Har för mig bla. pettson skrev om detta. Säger inte att det skulle vara det men det kanske också bidrar?
av scan164
Nu har jag varit ock kikat lite mer på volvon.

Jag kan konstatera att dom inte har tagit bort insuget. Slangen på sidan sitter som den ska. Dom har inte byt oljefällan eller nåt.
Så vad har bilia gjort ? Jag gissar på att dom bara har kontrollerat att trycket inte är för högt samt att dom bara har tagit loss nåt rör och kört med lufttryck. Jag kan inte se att dom gjort nånting okulärt. Sen ser man juh inte allt då måste insuget plockas bort och så.

Så jag famlar lite i mörkret nu. Vet inte hur jag ska kunna hjälpa,råda min kusin.
Om en del verkstäder anser att man kan "blåsa rent" vevhusventilationen då ställer sig vän av ordning frågan......vart tar skiten då vägen???? Dessutom så får man inte bort hårda avlagringar på det viset. Nu vet jag ju inte i skrivande stund om verkstaden verkligen använt tryckluftsmetoden men om dom gjort det så har jag svårt att uttrycka mej diplomatiskt i min eventuella kritik.

Mvh GK

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]