Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan364
Har ett litet problem på min Volvo 855 S ,25 1996.

Dom eluppvärmda framstolarna har slutat att fungera har jag upptäckt under våren/sommaren.

Jag har kollat sladdarna under sätena med allt verkar okej samt säkringen är inget fel på heller. Vad skall jag göra nu?

Kan det vara strömbrytarna som har fått någon hjärnblödning? Men hur i hela friden får jag loss dom? På en Volvo 240 är det ju en barnlek men på denna är det allt annat en lätt. Eller kan det vara något relä eller någon dator?

Känner att jag vill ha detta fixat innan vintern och kylan kommer!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du mätt om det kommer spänning och ström till kontakterna vid stolarna? Spänning kollar du lätt med en multimeter, ström kan du kolla genom att belasta kretsen med en glödlampa.

Mvh GK
av Johan364
När man sätter på instrumentbelysningen lyser ju själva stolarna. Men inte den röda lampan. Men då är ju frågan hur man får loss strömbrytarna som sitter nere vid växelspaken å handbromsen? Det är ju ändå en 96a å har gått över 25 000 mil så det skulle kunna vara dom har jag tänkt. Dom skulle kanske kunna vara ärgade?
av *pettson*
Eller så fixar man det som i 99 fall av 100 är felet?
Kablarna som går upp i stolen ansluter till sjäva värmemattan i framkant av sittdynan. Lyft på klädseln och fixa skarvningen igen. Det brukar vara en trasig lödning. Efter att ha fixat så drar man ned klädseln igen bara och monterar den igen. Sen är allt klart.
av osla
eller så går du ut på morgonen och startar bilen och går in igen och äter frukost, då är bilen varm och skön att komma ut till. så gör jag
av StefanWasa
Jag har samma problem, fast det gäller bara förarstolen. Jag kollade under sätet idag och hittade detta, men jag kan inget om el och är ju halvt färgblind så kan knappt avgöra färgerna på kablarna. Sen kan jag inte avgöra om dessa hör till uppvärmningen, det sitter ju en del kablar där under. Stolen är inte el-inställd utan man justerar den manuellt, så kablarna hör inte till nåt sånt.

Kanske nån som kan se eller guida mig vidare för att ta reda på vad det är för kablar som är klippta?

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kan väl likagärna haka på tråden.
Mina kablar som går upp i mitten av sittdynan (INTE dom i framkanten) är av på båda mina stolar. Det känns lite halv-farligt att försöka löda fast dom igen, jag vill ju inte direkt sätta eld på stolarna :mrgreen:

Finns det något annat man kan prova? Skulle ju vara skoj och få igång skiten till vintern :P
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]