Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#681114
Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.
Och det finns utmärka mineral och delsyntetoljor.
#681143
Det finns nog ingen markerad gräns för den ena eller andra årgången.
Det kan ju vara så här att en gammal bil är övernitiskt och pedantiskt skött med täta oljebyten. (Jag har varit med om det, men det är en annan historia). Om det nu är så att den här välservade bilen har gått på gammaldags mineralolja så skulle inte jag tveka för ett byte till delsyntet eller helsyntet. Så det beror helt säkert på bilens kondition.
#681157
andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.
Och det finns utmärka mineral och delsyntetoljor.
Varför ska man fortsätta med mineral eller delsyntet?

Här finns ju en jäääättebra tråd om oljor. Varför inte läsa den innan man svarar?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871

Av miljöskäl har de nyaste(API SM) oljorna lägre fosfat/zink halt och kanske inte passar äldre motorer. Vart gränsen
för motortyp eller årsmodell går vet jag inte, men de som kör gamla Mustanger osv. vill inte ha den typen av olja.
Det påstås att slitaget ökar men det finns inga bevis för det. Finns nog de som hällt i en tunn helsyntetisk lågfriktions olja (0W-30)
i en gammal sliten motor och råkat ut för problem. Sedan börjar ryktena...

Riktigt gamla motorer med kork och läder packningar kanske inte mår så bra av en modern, rengörande olja. Men då
pratar vi om de som fanns på gammelfarfars tid...

Helsyntet är ALLTID bäst. Det är tillsatserna och viskositeten det hänger på.
Läs oljetråden.
#681164
Fartdåre skrev:
andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.
Och det finns utmärka mineral och delsyntetoljor.
Varför ska man fortsätta med mineral eller delsyntet?

Se punkt svar ovan.
Samt ditt påstående nedan.

Här finns ju en jäääättebra tråd om oljor. Varför inte läsa den innan man svarar?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871

Sa jag att jag inte läst den innan jag skrev?

Av miljöskäl har de nyaste(API SM) oljorna lägre fosfat/zink halt och kanske inte passar äldre motorer. Vart gränsen
för motortyp eller årsmodell går vet jag inte, men de som kör gamla Mustanger osv. vill inte ha den typen av olja.
Det påstås att slitaget ökar men det finns inga bevis för det. Finns nog de som hällt i en tunn helsyntetisk lågfriktions olja (0W-30)
i en gammal sliten motor och råkat ut för problem. Sedan börjar ryktena...

Riktigt gamla motorer med kork och läder packningar kanske inte mår så bra av en modern, rengörande olja. Men då
pratar vi om de som fanns på gammelfarfars tid...

Helsyntet är ALLTID bäst. Det är tillsatserna och viskositeten det hänger på.
Läs oljetråden.
#681183
andy78 skrev:
Fartdåre skrev:
andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.
Och det finns utmärka mineral och delsyntetoljor.
Varför ska man fortsätta med mineral eller delsyntet?

Se punkt svar ovan.
Samt ditt påstående nedan.

Här finns ju en jäääättebra tråd om oljor. Varför inte läsa den innan man svarar?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871

Sa jag att jag inte läst den innan jag skrev?

Av miljöskäl har de nyaste(API SM) oljorna lägre fosfat/zink halt och kanske inte passar äldre motorer. Vart gränsen
för motortyp eller årsmodell går vet jag inte, men de som kör gamla Mustanger osv. vill inte ha den typen av olja.
Det påstås att slitaget ökar men det finns inga bevis för det. Finns nog de som hällt i en tunn helsyntetisk lågfriktions olja (0W-30)
i en gammal sliten motor och råkat ut för problem. Sedan börjar ryktena...

Riktigt gamla motorer med kork och läder packningar kanske inte mår så bra av en modern, rengörande olja. Men då
pratar vi om de som fanns på gammelfarfars tid...

Helsyntet är ALLTID bäst. Det är tillsatserna och viskositeten det hänger på.
Läs oljetråden.
Frågar igen. Varför skall man fortsätta köra på mineral eller delsyntet om man kört på det innan? Du säger ju att man skall det.

En helsyntet rengör inte bättre än en mineral. Det är tillsatspaketet som sköter det, oavsett oljetyp.
Som det framgår av oljetråden så är oftast de som kallas helsyntetoljor egentligen halvsyntetiska. I en olja som kallas
halvsyntet är halten helsyntet lägre. Det är allt. Tillsatserna kan vara precis de samma, så därför också rengöringsförmågan.

Är en motor riktigt skitig beror det till 99% på för långa bytesintervaller. Ibland kan man också ha kört på den billigaste
oljan som kan ha sämre/enklare tillsatspaket. Börjar man sedan sköta motorn ordentligt med senaste oljan så kan man behöva
ett par täta byten. Den enda "risken" är att oljan fortare blir skitig. Tar motorn skada av detta så beror det isf. på uteblivna
olje/filter byten.
Om motorn är så gammal och sliten att den hålls tät av all skit är det dags för renovering. Då är den nog väldigt misskött och
går inte särskilt bra hur du än gör med oljan...

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]