andy78 skrev:Fartdåre skrev:andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.
Och det finns utmärka mineral och delsyntetoljor.
Varför ska man fortsätta med mineral eller delsyntet?
Se punkt svar ovan.
Samt ditt påstående nedan.
Här finns ju en jäääättebra tråd om oljor. Varför inte läsa den innan man svarar?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Sa jag att jag inte läst den innan jag skrev?
Av miljöskäl har de nyaste(API SM) oljorna lägre fosfat/zink halt och kanske inte passar äldre motorer. Vart gränsen
för motortyp eller årsmodell går vet jag inte, men de som kör gamla Mustanger osv. vill inte ha den typen av olja.
Det påstås att slitaget ökar men det finns inga bevis för det. Finns nog de som hällt i en tunn helsyntetisk lågfriktions olja (0W-30)
i en gammal sliten motor och råkat ut för problem. Sedan börjar ryktena...
Riktigt gamla motorer med kork och läder packningar kanske inte mår så bra av en modern, rengörande olja. Men då
pratar vi om de som fanns på gammelfarfars tid...
Helsyntet är ALLTID bäst. Det är tillsatserna och viskositeten det hänger på.
Läs oljetråden.
Frågar igen. Varför skall man fortsätta köra på mineral eller delsyntet om man kört på det innan? Du säger ju att man skall det.
En helsyntet rengör inte bättre än en mineral. Det är tillsatspaketet som sköter det, oavsett oljetyp.
Som det framgår av oljetråden så är oftast de som kallas helsyntetoljor egentligen halvsyntetiska. I en olja som kallas
halvsyntet är halten helsyntet lägre. Det är allt. Tillsatserna kan vara precis de samma, så därför också rengöringsförmågan.
Är en motor riktigt skitig beror det till 99% på för långa bytesintervaller. Ibland kan man också ha kört på den billigaste
oljan som kan ha sämre/enklare tillsatspaket. Börjar man sedan sköta motorn ordentligt med senaste oljan så kan man behöva
ett par täta byten. Den enda "risken" är att oljan fortare blir skitig. Tar motorn skada av detta så beror det isf. på uteblivna
olje/filter byten.
Om motorn är så gammal och sliten att den hålls tät av all skit är det dags för renovering. Då är den nog väldigt misskött och
går inte särskilt bra hur du än gör med oljan...