Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktorf
Hej,

Är nybörjare på forumet och inte så kunnig på bilar så jag tänkte jag skulle ta hjälp av era kloka bilkunniga människor.
Har försökt söka men kan inte riktigt hitta något som stämmer överens med det problem som min bil har.

Det är ett typ av knakande ljud som hörs bra inifrån bilen, i framvagnen både höger och vänster. Det kommer vid alla små gupp, gropar och trottoarkanter och speciellt då bilen är "kall". Burkar låta mindre efter man kört några mil, men det hörs ändå.

Något som någon har nån aning om vad det kan bero på?
Alla tips och idéer är varmt välkommna!
Tack på förhand - Viktor
av virtq
Palla upp bilen på några pallbockar om du kan, annars låt den stå men försök rycka lite i dessa stag och länkarmar för att se om det är något som sitter glappt. Fjäderbenslagringen brukar gå sönder i gummit som håller fast fjäderbenet, kolla om det har bildats ett glapp mellan lagret och toppen av fjäderbenet. Det är alltså de två tornen du ser på vardera sida i motorrummet. Inte så lätt att förklara det här, men om du inte förstår kanske jag kan slänga upp en bild.
av viktorf
Pallade upp bilen, men helt ärligt är jag inte ens säker på vars man ska/kan palla upp.. C70 lyfter man ju bara upp i mitten då man byter däck, så jag försökte sätta den där.

Hur som helst så är jag för orutinerad för att kunna hitta rätt. Om du har möjlighet att lägga upp en bild så vore det underbart!
av virtq
Har en bild på hur mina fjäderben sticker upp en bit. Fjäderbensbussningarna från Proparts verkar inte palla med mina hårdare Bilstein dämpare. Det ska egentligen inte vara något mellanrum här.
Bild

Sen kan jag länka till min egen bil på garaget.org. http://www.garaget.org/?car=247822&image=2441700
Du ser det svarta staget som sitter på fjäderbenet, kolla upp skicket på det också. Palla upp bilen kan du köra längs med den listen som går precis framför det där fästet du använde, pallar du upp bilen på det där fästet i mitten så lär bilen stå som en gungbräda vilket kanske inte är så bra. Alltså, palla upp lite längre fram.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]