Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Candypig
Hallå, har en fråga till er ang. luftfilterburken.
Min gamla burk har snäppfästena börjat gå sönder i själva bottendelen så jag köpte en bättre beg. på skroten, nu undrar jag varför det finns ett hål framtill på burken att suga in luft och inte som på min gamla, genom hålet ut i skärmen, där finns det ju nu då inget hål i burken, så min fråga är...ska jag ta upp hål, enkelt fixat, så det blir sug genom skärmen eller ska jag låta det vara som det är? Se (dammiga) Bilder.....

Så Här ser nya burken ut.
Bild

Hålet Framtill, till vä skymtar det som sitter i framskärmen...
Bild

Och här på "röret" till vä. ska det väl vara hål då egentligen(?)
Bild

Från denna bil kommer burken, 940-97 2,3Turbo
Bild
Användarvisningsbild
av White
Ta INTE upp hål ut i skärmen!

På dom sista årsmodellerna ändrade Volvo så att den tar luft bakom strålkastaren i stället, som den bukren du har nu. Har aldrig sett
skitigare filter och insida på luftburk än på den modellen som tar luft från innerskärmen! Misstänker att det var därför Volvo ändrade
det. Ett bra tips är att försöka hitta en till sådan plasttratt som sitter på "nya" burken, sedan ta upp ett likadant hål sidan om det
befintliga och sätta dit en till tratt. Bara ett extra hål utan tratt gör inte så stor nytta som som med, luften får högre fart genom en
tratt!
av duttowisch
Hej,
Jag har samma, har en Volvo 945. Dock har jag tagit upp hålet mot skärmen för att få kallare luft. Inte märkt att det skulle skita ner något speciellt. Tvärtom är luftfiltert ovanligt rent kan jag tycka, har KN filter (tvättbart).
Dock har jag även tagit upp ett hål till så som White skrev, även med den lilla tratten påsatt.
Användarvisningsbild
av White
Mycket svårare att se skiten på ett inoljat K&N filter, jag vet för jag har också kört med ett sådant. Sedan är det faktiskt så, att
K&N filtret TROLIGEN släpper genom mer skit än ett originalfilter, som då givetvis INTE fastnar i filtret från K&N.

Detta är givetvis inget jag kan säga att det verkligen ÄR så! Men sunt förnuft säger mig, att ett filter man kan se rakt igenom när man
håller det mot en lampa, släpper igenom mer skit än ett man INTE ser igenom. Men K&N BÖR ju ändå tillhöra dom bättre "sportfiltren",
så det renar säkert acceptabelt misstänker jag.

Visst får man kall luft i innerskärmen, helt klart en fördel på det viset. Vi har två 945ltt, en med tratt frammåt och en som tar luft i inner-
skärmen. Jag jämförde filtren på dom båda för en tid sedan, och luftfiltret och insidan av filterburken i den som tar luft från inner-
skärmen var betydligt skitigare. Filtren byttes samtidigt och körningen mellan dom båda bilarna har varit på samma vägar.

Detta är bara min personliga erfarenhet, men det är givetvis inget som säger att just jag har rätt, så det är bara att testa och se
vilket man är nöjd med! :)
av duttowisch
Logiskt sätt borde det vara bättre att inte ta luft från innerskärmen. Hur som helst, det är som White säger. Testa om det blir nån skillnad. Jag har haft några 940 nu (tre) och de två tidigare tog också från innerskärmen.
Hur som helst bättre bil än Volvo 940 serien är svårt att få tag på. Har nästan aldrig några problem, dom bara går och går :)
Användarvisningsbild
av White
Har faktiskt funderat på om det inte går att tillverka en avskärmning i innerskärmen som
sitter ner mot öppningen till hjulhuset, för att slippa den värasta skiten.

Sedan angående K&N filter, när det ändå är på tapeten, så är min erfarenhet att det
faktiskt GÖR nytta effektmässigt, om än ingen "wow" effekt. Man får liksom ut det "lilla
sista" ur maskinen med K&N jämfört mot ett originalfilter.
av Volvoist
White skrev:Ta INTE upp hål ut i skärmen!

På dom sista årsmodellerna ändrade Volvo så att den tar luft bakom strålkastaren i stället, som den bukren du har nu. Har aldrig sett
skitigare filter och insida på luftburk än på den modellen som tar luft från innerskärmen! Misstänker att det var därför Volvo ändrade
det. Ett bra tips är att försöka hitta en till sådan plasttratt som sitter på "nya" burken, sedan ta upp ett likadant hål sidan om det
befintliga och sätta dit en till tratt. Bara ett extra hål utan tratt gör inte så stor nytta som som med, luften får högre fart genom en
tratt!
Här fick jag svar på min fundering men ändå lite kluven.
Funderade på vad tratten egentligen fyller för funktion och om det verkligen är så avgörande för insug av luften.
Skulle verkligen bara 2-3 extra runda hål med nät vara sämre än att ha trattar i dom?
Mina tankar är ju att ett helt öppet eftermarknadsluftfilter med avskärmning tar luft helt från omgivningen och då borde det inte vara helt fel med
2-3 eller fler runda öppna hål i org luftburken men givetvis med något typ av avskärmning för varmluften i motorrummet.

Vad tror ni om dessa funderingar?
av Candypig
Jaha, kul att se alla funderingar om ämnet, jag tror det blir svårt att få tag i en likadan tratt, men kan jag inte använda ett basreflex rör, de ser ju ut som trattar i änden, om jag tänkt ta upp ett extra hål.
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]