- tis 24 jul 2012, 23:40
#664939
Hej!
Många minns att MY2009 av V70 2,5FT krävde hjul med lågt rullmotstånd (16 tum) för att få den certifierad som miljöbil (E85), då 9,2 l/100km var/är den magiska gränsen för certifiering på bensin. Många knotade över detta, bland annat på detta forum.
Hur är det med S60 D5 MAN MY13 som ligger på 119 gram, dvs med endast ett grams marginal från miljöbilsgränsen? Kan man välja till 18-tumshjul och ändå få den klassad som miljöbil? En tumregel jag har (baserad på tester i biltidningar) är att 18 tum innebär ca +4% i förbrukning/CO2 över 16 tum. Det skulle innebära ca 124 g/km.
Finns det någon här som lyckats få en MY13 med 18 tum klassad som miljöbil? (Och då inte D2 som har tillräckligt stor marginal att även inrymma 18" under 120 g.)
Många minns att MY2009 av V70 2,5FT krävde hjul med lågt rullmotstånd (16 tum) för att få den certifierad som miljöbil (E85), då 9,2 l/100km var/är den magiska gränsen för certifiering på bensin. Många knotade över detta, bland annat på detta forum.
Hur är det med S60 D5 MAN MY13 som ligger på 119 gram, dvs med endast ett grams marginal från miljöbilsgränsen? Kan man välja till 18-tumshjul och ändå få den klassad som miljöbil? En tumregel jag har (baserad på tester i biltidningar) är att 18 tum innebär ca +4% i förbrukning/CO2 över 16 tum. Det skulle innebära ca 124 g/km.
Finns det någon här som lyckats få en MY13 med 18 tum klassad som miljöbil? (Och då inte D2 som har tillräckligt stor marginal att även inrymma 18" under 120 g.)