Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
#664939
Hej!
Många minns att MY2009 av V70 2,5FT krävde hjul med lågt rullmotstånd (16 tum) för att få den certifierad som miljöbil (E85), då 9,2 l/100km var/är den magiska gränsen för certifiering på bensin. Många knotade över detta, bland annat på detta forum.

Hur är det med S60 D5 MAN MY13 som ligger på 119 gram, dvs med endast ett grams marginal från miljöbilsgränsen? Kan man välja till 18-tumshjul och ändå få den klassad som miljöbil? En tumregel jag har (baserad på tester i biltidningar) är att 18 tum innebär ca +4% i förbrukning/CO2 över 16 tum. Det skulle innebära ca 124 g/km.

Finns det någon här som lyckats få en MY13 med 18 tum klassad som miljöbil? (Och då inte D2 som har tillräckligt stor marginal att även inrymma 18" under 120 g.)
Användarvisningsbild
av hollan
#664959
lättast är väl och prova bygga en med 18" i bygg din bil för på nämda 2,5ft 09 så kunde man inte få större än 16" från fabrik inte ens på summum som har 17" standard kunde man få det
av Lövet
#665173
Eftersom inga dieselbilar kommer klassas som miljöbilar efter nyår så spelar det väl ingen större roll? Eller du kanske hinner få leverans innan nya reglerna?
av perhall
#665236
En sak är konstig. För vissa bilar, t ex 2,5FT MY09 och V40N D2 är hjulstorleken tydligen helt avgörande för förbrukningen (D2 har väl i V40N 99 gram med 16" och 104 med 17"... som inte kan vara mycket bredare). För de flesta andra bilar ingen skillnad, en BMW 520d e60 såldes ett tag med 205-60-16 sommardäck, om man beställde 18" Mischbereifung blev det 285-35-18 bak men samma deklarerade EU-mix.../PH
av Lövet
#665244
Jag tycker också det är konstigt. Man kör ju bara cykeln en gång per modell väl och då borde man ju rimligen redan ha på de minsta hjulen.
#665352
Eftersom inga dieselbilar kommer klassas som miljöbilar efter nyår så spelar det väl ingen större roll?
De nya miljöbilsreglerna som träder i kraft år 2013 kommer ta både CO2-utsläpp och vikt i hänsyn vid avgörandet om fordonet kan klassas som miljöbil eller inte. Enligt dessa nya regler kommer exempelvis nya V40 D2 (115 hk) med 205/däck och S/S, räknas som en miljöbil då bilens kvot för (CO2-utsläpp) hamnar på drygt 98 g/km och gränsen för en bil i dess viktklass är 101.
#666021
Företagsbil eller inte. TS frågar hur det eventuellt går att få en S60 D5 miljöklassad med 18 tums fälgar vid inköp. Bilens CO2-värde kan hamna snäppet över nuvarande gräns för miljöbils-klassificering om den beställs med ovannämnda fälgdimension.

Som svar på din fråga om det spelar någon roll med en miljöklassad bil, så är svaret självklart "ja". Annars finns det ingen idé med att köpa en sådan bil eller för biltillverkaren att överhuvudtaget sträva efter en sådan strategi i utvecklingen.

x Skattebefrielse i 5 år (därefter billig i skatt)

x Parkeringsförmåner (gratis parkering i ca 30 kommuner)

x Fria passager till och från Stockholms innerstad för bilar med gas, etanol, hybrid- och eldrift, registrerade före 2009 (gäller ej diesel, vet dock inte hur det ser ut nu)

x Sänkt förmånsvärde med 40 % (gäller vissa drivmedel, ej diesel mm)

x Supermiljöbilspremie, 40 000 kr för laddhybrider och och elbilar med CO2-värde som understiger 50 g/km (ganska kallt intresse enligt färska rapporter som visar att antalet nyregistreringar endast uppgår till ca 16st)
Senast redigerad av 1 Knight8806, redigerad totalt 0 gånger.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]