- sön 29 jul 2012, 23:04
#666430
Är det ventilerna eller ventilsätet som det är prickar på?
Om det inte är fördjupningar i prickarna gör det nog inte så mycket, men slipa avgasventilerna ordentligt en gång till och kontrollera med tuschstreck på ventilerna som jag nämnde tidigare.
Om tuschstrecken är jämnt avnötta efter ett par varvs rotering duger det nog.
(Som lite överkurs kan jag nämna att om ventilerna är riktigt dåliga med brända avgasventiler måste ventilsätena brotschas om och ventilerna slipas i en speciell slipmaskin men avgasventilerna brukar ha en speciell beläggning och får ej då maskinslipas utan måste bytas ut.
Allt detta är en ganska stor arbetsoperation och fodrar specialmaskiner, men detta tror jag absolut inte är behövligt i ditt fall.
Som ytterliga orsak till dålig ventiltätning kan ventilstyrningarna vara för glappa och måste då bytas ut.
Max glapp = 0,15 mm.
Men som sagt detta är överkurs då jag uppfattar att du är intresserad av ämnet).
//tuxedo