Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#664914
Jag ska slipa ventilerna på bilen (530 topp) funkar det med sådana där pinnar med sugpropp på som man ska ha till ventilslipning, hur gör man och hur mycket ska man slipa, måste man ställa om ventilspelet sen. Bilen har gått 17000Mil vet ej om man behöver slipa ventilerna men måste byta toppackning på den och så ska jag byta ventiltätningar på den.
#664921
Om du inte har öppnat motorn ännu, så gör ett kompressionstest först. Det ger dig kanske lite förhandsbesked. Jag är ingen expert, men om det syns märken och ojämnheter på ventilen eller sätet så är det nog läge för att slipa. Är båda sidorna släta och blanka så är det nog lugnt.
#665242
Kontrollera först att ventilsätenas anliggningsytor ej är för breda.
Insug max 2 mm, avgas max 2.5 mm.
Kontrollera även så det inte är skador eller spår i ventilerna
Överstiger sätena denna bredd måste/bör ventilsätena fräsas om.

Annars kan du putsa ventiler och säten med ventilslippasta typ fin.
Anbringa ett tunt lager slippasta på ventilen och rotera den fram och åter (åt båda håll) med en gummisugkropp med skaft.
Lyft ventilen ibland så att den ändrar läget i förhållande till sätet.
Gör först ren ventilens ände så att sugkroppen sitter fast.
efter putsningen gör ren både ventil och säte ordentligt och rita på ett antal tusch streck runt tätningsytan på ventilen.
Ha på ett tunt lager olja på ventilsätet och rotera ventilen igen i sätet.
Torka rent och kontrollera att tuschstrecken är jämnt avnötta runt om på tätningsytan.
Om inte slipa lite till.
Gör därefter grunligt rent från all slippasta.

Självklart måste du kontrollera ev. justera ventilspelet efter detta.

//tuxedo
#665948
tuxedo skrev:Kontrollera först att ventilsätenas anliggningsytor ej är för breda.
Insug max 2 mm, avgas max 2.5 mm.
Kontrollera även så det inte är skador eller spår i ventilerna
Överstiger sätena denna bredd måste/bör ventilsätena fräsas om.

Annars kan du putsa ventiler och säten med ventilslippasta typ fin.
Anbringa ett tunt lager slippasta på ventilen och rotera den fram och åter (åt båda håll) med en gummisugkropp med skaft.
Lyft ventilen ibland så att den ändrar läget i förhållande till sätet.
Gör först ren ventilens ände så att sugkroppen sitter fast.
efter putsningen gör ren både ventil och säte ordentligt och rita på ett antal tusch streck runt tätningsytan på ventilen.
Ha på ett tunt lager olja på ventilsätet och rotera ventilen igen i sätet.
Torka rent och kontrollera att tuschstrecken är jämnt avnötta runt om på tätningsytan.
Om inte slipa lite till.
Gör därefter grunligt rent från all slippasta.

Självklart måste du kontrollera ev. justera ventilspelet efter detta.

//tuxedo
kan man hälla i t-röd innan man lossar ventilerna och se om det läcker, får det fukta något eller måste det vara helt tätt, om det är bra måste man slipa ventilerna då?
#666208
T-röd kan nog fukta igenom även om ventilerna är i fullgott skick.
Och en ventil kan ju ha ett microläckage och nästa gång den öppnar och stänger kan den vara tät.
Så det bästa testet är ju enl. sign. "Rådlös" att ta ett kompprov innan demont. av toppen.

Men om det syns ojämnheter i tätningsytorna då bör ventilerna slipas in.
Och det är ju ett ganska enkelt jobb när du ändå har toppen demonteraad.
Se bara till att inte blanda ihop var venilerna tidigare suttit för då kan det bli problem.

//tuxedo
#666372
tuxedo skrev:T-röd kan nog fukta igenom även om ventilerna är i fullgott skick.
Och en ventil kan ju ha ett microläckage och nästa gång den öppnar och stänger kan den vara tät.
Så det bästa testet är ju enl. sign. "Rådlös" att ta ett kompprov innan demont. av toppen.

Men om det syns ojämnheter i tätningsytorna då bör ventilerna slipas in.
Och det är ju ett ganska enkelt jobb när du ändå har toppen demonteraad.
Se bara till att inte blanda ihop var venilerna tidigare suttit för då kan det bli problem.

//tuxedo
hur mycket behöver ventilerna slipas jag har slipat lite men avgasventilen är det som prickar kvar på gör det något eller ska man ta bort det.
#666430
Är det ventilerna eller ventilsätet som det är prickar på?
Om det inte är fördjupningar i prickarna gör det nog inte så mycket, men slipa avgasventilerna ordentligt en gång till och kontrollera med tuschstreck på ventilerna som jag nämnde tidigare.
Om tuschstrecken är jämnt avnötta efter ett par varvs rotering duger det nog.

(Som lite överkurs kan jag nämna att om ventilerna är riktigt dåliga med brända avgasventiler måste ventilsätena brotschas om och ventilerna slipas i en speciell slipmaskin men avgasventilerna brukar ha en speciell beläggning och får ej då maskinslipas utan måste bytas ut.
Allt detta är en ganska stor arbetsoperation och fodrar specialmaskiner, men detta tror jag absolut inte är behövligt i ditt fall.
Som ytterliga orsak till dålig ventiltätning kan ventilstyrningarna vara för glappa och måste då bytas ut.
Max glapp = 0,15 mm.
Men som sagt detta är överkurs då jag uppfattar att du är intresserad av ämnet).

//tuxedo

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]