Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av piddemannen
#47244
Någon som vet , har man någon rätt att få rabatt eller någon form av bonus? Beställde en s80 2,5T nya modellen den 24 april och fick leveransdag i vecka 28. Men nu helt plötsligt är det vecka 37. Vad hade ni gjort??? Snacka om att man blir irriterad
Användarvisningsbild
av MartinS
#47246
Diskutera det med säljaern, det är väl det bästa. Det är ju trots allt lite skillnad på att få nya bilen före eller lågt efter semestern.

/Martin
Användarvisningsbild
av piddemannen
#47249
Säljaren kör stenhårt att de är sånt som händer, att de bara är att vänta. Därför skrev jag här. Ringde motormännen och frågade. Drog historian om detta, det enda jag fick till svar var att "jovisst vet vi vad du kan göra i detta ärende, men du måste vara medlem och de kostar bara 385:- att få reda på detta" snacka om att man kände sig blåst
av matzen10
#47253
Motormännen avlönar sina anställda, dels genom medlemsavgiften. Så blåst blev du inte av dem. Bara att betala medlemsavgiften om du vill bli medlem och sedan ta del av de förmåner som erbjuds. Inget konstigt i det, tycker jag.

Har en kompis som fick vänta på sin V50 12 veckor över tiden. Ingen kompensation på något sätt, av Rejmes i Örebro. Jag tycker det är dålig stil att lova leverans (om den inte lovades som preliminär förståss..) och sedan inte erbjuda kraftig kompensation. Det är trots allt en affär på dryga 300.000:-

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Jensen
#47283
Leveranstider kan tyvärr inte säljaren 100% garantera dig.
Volvo lämnar ut nya leveranstider till ÅF varje vecka, detta kan tyvärr innebära att det som fanns gällande leveranstider en vecka inte alls stämmer veckan efter, detta gäller speciellt helt nya modeller.
När du beställer bilen så får du efter ca 4-5 dagar en orderbekräftelse där det står prel leveranstid.
Tycker du att det inte stämmer med vad säljaren sa så har du rätt att backa ur affären.
Svårare än så är det tyvärr inte.
Idag fick vi som exempel ett mail från VPS om att den nya färgen
vit metallic inte går att beställa just nu pga prod problem.
Samma sak där ingenting som ÅF kan påverka.
Användarvisningsbild
av henka35
#47290
Hej

Min morfar beställde en S40 2.0D förra året i januari. Den skulle levereras i mars men kom i maj. Han fick utöver additionspaketet även en dyrare klädsel helt utan extra kostnad från ÅF. Det tycker jag var en mycket bra kompensation. Totalt så fick han utrustning för ca 10000 kr. Så jag tycker att du ska snacka med ÅF om någon form av kompensation.
Självklart kommer nog han veta att dina eventuella hot om att avbeställa bilen inte kommer kosta honom en enda krona, eftresom S80N kommer förmodligen levereras samma dag som han får in den till en annan kund.. 8)

/Henrik
Användarvisningsbild
av Brainy
#47309
henka35 skrev: Självklart kommer nog han veta att dina eventuella hot om att avbeställa bilen inte kommer kosta honom en enda krona, eftresom S80N kommer förmodligen levereras samma dag som han får in den till en annan kund.. 8)

/Henrik
Ptja det kostar ju honom en kund, hur man än vänder och vrider på det så får han sälja minst en bil mindre även om just den som beställts går till någon annan.

Tänkvärt är väl också att det inte är gratis att bryta köpekontraktet. (been there done that efter att åf gjorde bort sig)

/Anders
av BG
#47312
piddemannen skrev:Någon som vet , har man någon rätt att få rabatt eller någon form av bonus? Beställde en s80 2,5T nya modellen den 24 april och fick leveransdag i vecka 28. Men nu helt plötsligt är det vecka 37. Vad hade ni gjort??? Snacka om att man blir irriterad
Utdrag ur konsumentköplagen:

Påföljder vid dröjsmål

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen
enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet
enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva
skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Rätt att hålla inne betalningen

11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att
ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör
köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det
föreligger ett
hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle
förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens
intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss
nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren
fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om
han
väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Rätt att häva köpet

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig
betydelse för honom.

Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans
avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om
varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får
köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att
fullgöra köpet inom denna tid.

Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt
fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom
en skälig tid efter det att kravet framställdes.

Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt
för
köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte
utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen
häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom
dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom
säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett
hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha
undvikit eller övervunnit.

Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt
eller
delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast
om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket.
Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har
anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Meddelande om hävning och skadestånd

15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller
kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid
efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han
häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver
han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva
skadestånd.

Meddelande om hävning eller skadestånd kan, i fall som avses i 1 §
andra
stycket, i stället lämnas till näringsidkaren.


BG/2,5T
Användarvisningsbild
av CarMan
#47322
Ja det är ju lite surt när sånt där händer.
Tyverr kan ju säljaren bara ge dig dom uppgiftr han själv får från fabriken, det är ju inte han eller det företaget han jobbar på som sak bygga bilen är eller är orsak till problemet.

Du har ju skrivit på en köpe avtal & det är ju detta avtal som gäller! Så om det står i avtalat att du får pris avdrag om leveransen bir senare än datum XXX.
Så har du rett til det, i annat fall är det tyverr kört.
av Pachipachihand
#47344
Vissa välnta väl 12 månader eller så på att få sina xc90 så det finns dom som står ut med värre.Men visst är det jobbigt man är ju bara så sugen att få händerna på bilen så fort det går.
Men den som väntar på något gott...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]