piddemannen skrev:Någon som vet , har man någon rätt att få rabatt eller någon form av bonus? Beställde en s80 2,5T nya modellen den 24 april och fick leveransdag i vecka 28. Men nu helt plötsligt är det vecka 37. Vad hade ni gjort??? Snacka om att man blir irriterad
Utdrag ur konsumentköplagen:
Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen
enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet
enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva
skadestånd av säljaren enligt 14 §.
Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att
ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.
Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör
köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det
föreligger ett
hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle
förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens
intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss
nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren
fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om
han
väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig
betydelse för honom.
Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans
avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om
varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får
köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att
fullgöra köpet inom denna tid.
Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt
fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom
en skälig tid efter det att kravet framställdes.
Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt
för
köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte
utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen
häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom
dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
Rätt till skadestånd
14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom
säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett
hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha
undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt
eller
delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast
om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket.
Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har
anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Meddelande om hävning och skadestånd
15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller
kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid
efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han
häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver
han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva
skadestånd.
Meddelande om hävning eller skadestånd kan, i fall som avses i 1 §
andra
stycket, i stället lämnas till näringsidkaren.
BG/2,5T