Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
Kan man gå ner i bredd storlek? Från 225 till 215 35 19 pga mkt billigare däck som jag hittat

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Dimensionen är helt ok enligt lagen. Det får skilja +-5% på rullomkretsen och denna dimension skulle ge -3,1% jämfört med t.ex. 245/40-18 (som är en av de "rätta" dimensionerna) så det är inga problem. Däremot kommer hastighetsmätaren att visa fel. Hur mycket det rör sej om kan du kolla här: http://www.knaggen.se/dackrakning.htm

Sedan är det problem när det gäller lastindex som på 215/35-19 endast verkar finnas i 85. Då är det för lite om du har en v50 som kräver lastindex 93. Frågan är vad besiktningen säger om det? Personligen hade jag inte chansat eftersom det också är en säkerhetsrisk när du sänker så mycket. Att gå ner ett par snäpp kan nog vara ok men så mycket är nog inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Egentligen borde du gå upp till minst 235/35-19. 225 ligger bara på 88 i lastindex vilket också är för lite. 235 kan man få upp till 91 och då är man i alla fall i närheten av vad det ska vara. Vad sedan länsman eller bilprovningen har att säga om det hela vet jag faktiskt inte men eftersom bilen är typad för lastindex 93 så kanske man har otur om man får en grining besiktningsgubbe. Dessutom verkar ju 235 vara billigare rent generellt jämfört med 225 om man tittar på däckonline :wink:
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Jo, det lär säkert funka men jag vet som sagt inte hur petiga dom är på bilprovningen eller om polisen är petig om man hamnar i en kontroll. Många kör säkert med för lågt lastindex utan att veta om att det är fel. Det hela handlar om att stommen på däcket tål en viss belastning vid hastighetsbetäckningen som däcket är avsett för. Enligt det lastindex som biltillverkaren bestämt är bilen typbesiktigad och då ska man använda sej av det som står i typintyget.

Hur som helst, om ett däck har betäckningen 235/35-19 91Y så tål däcket en belastning på 615 kg vid hastighetsbetäckningens maxgräns som med Y är 300 km/h. Alltså borde det inte vara några problem rent praktiskt eftersom du förmodligen aldrig kommer att köra så fort :wink:

Om du däremot väljer 215/35-19 85W så får du ett däck som tål 135 kg mindre än det som är satt som standard på bilen som verkar vara 93 på en v50. (Li 93=650 kg, Li 85=515 kg)

Hmm.... blev lite mycket info men hoppas du är med :wink:

Här finns lite mer tabeller och fakta om de olika betäckningarna en bit ner på sidan: http://infosite.se/TyreBible

EDIT: Har undersökt lite mer om vad som gäller på v50 och det varierar tydligen en aning. Vissa har lastindex 91 och vissa 93. Du kan gå in och kolla på denna sida och se vad som gäller på din bil: https://www21.vv.se/fordonsfraga Skriv i ditt bilnummer och sifferkoden som anges så får du de uppgifter du behöver (du behöver alltså inte logga in via "Sök uppgifter om ditt/dina fordon")
Användarvisningsbild
av Nexus
polis bilprovning kommer nog aldrig kolla detta bara det ser normalt ut och ej tar i eller sticker utanför skärmarna kan man i princip montera vilka hjul man vill.
Hur många kör med maxlast i bilen varje dag?
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Nexus skrev:polis bilprovning kommer nog aldrig kolla detta bara det ser normalt ut och ej tar i eller sticker utanför skärmarna kan man i princip montera vilka hjul man vill.
Hur många kör med maxlast i bilen varje dag?
Det är med största sannolikhet sant men samtidigt kan man ju råka ut för någon nitisk jäkel som klankar ner på det och då blir det ju problem. För min egen del hade jag åtminstone hållt mej inom rimliga gränser och inte lagt på alltför lågt Li. Finns ju en del andra problem som kan uppstå, som t.ex. "ståplatta".
Användarvisningsbild
av s80
Har inte haft ngra problem alls varken med polis eller bilprovning. Vilken dimension rekommenderas? 225 35 19, samt 235 35 19 rekommenderas enligt passningsgarantin, på diverse olika däckföretag runt om....
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Nä, jag tror inte heller att det blir några problem men man bör ju samtidigt vara medveten om vad man skor bilen med. Var inte min mening att verka "krånglig" men tycker personligen att det är ganska intressant att ha lite koll och att kunna hjälpa till. "Däckdjungeln" är ju inte helt enkel och jag har själv råkat ut för däckverkstäder som inte har koll på läget och det är ju inte riktigt bra..... :wink:

När det gäller valet så hade jag nog kört på 235. Tycker det känns bättre med ett däck som är lite för stort än ett som är lite för litet. Fyller ju dessutom ut lite bättre i hjulhuset. Men det är min personliga känsla :wink:
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]