Jo, det lär säkert funka men jag vet som sagt inte hur petiga dom är på bilprovningen eller om polisen är petig om man hamnar i en kontroll. Många kör säkert med för lågt lastindex utan att veta om att det är fel. Det hela handlar om att stommen på däcket tål en viss belastning vid hastighetsbetäckningen som däcket är avsett för. Enligt det lastindex som biltillverkaren bestämt är bilen typbesiktigad och då ska man använda sej av det som står i typintyget.
Hur som helst, om ett däck har betäckningen 235/35-19 91Y så tål däcket en belastning på 615 kg vid hastighetsbetäckningens maxgräns som med Y är 300 km/h. Alltså borde det inte vara några problem rent praktiskt eftersom du förmodligen aldrig kommer att köra så fort
Om du däremot väljer 215/35-19 85W så får du ett däck som tål 135 kg mindre än det som är satt som standard på bilen som verkar vara 93 på en v50. (Li 93=650 kg, Li 85=515 kg)
Hmm.... blev lite mycket info men hoppas du är med
Här finns lite mer tabeller och fakta om de olika betäckningarna en bit ner på sidan:
http://infosite.se/TyreBible
EDIT: Har undersökt lite mer om vad som gäller på v50 och det varierar tydligen en aning. Vissa har lastindex 91 och vissa 93. Du kan gå in och kolla på denna sida och se vad som gäller på din bil:
https://www21.vv.se/fordonsfraga Skriv i ditt bilnummer och sifferkoden som anges så får du de uppgifter du behöver (du behöver alltså inte logga in via "Sök uppgifter om ditt/dina fordon")
I Sverige är lagom bäst. I alla andra länder är bäst bäst.