PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av EmmaBrodén
Hjälp! Ska köpa min första bil och är otroligt förtjust i Volvo 142, men de verkar ju vara mer en sommar bil går det då att använda den hela året runt eller ska jag leta mig vidare till en annan Volvo?
av Rådlös
Liknande frågor har ofta ställts här på detta forumet. Jag svarar som vi har gjort tidigare:
Bilen är byggd i Sverige, ett land där man har återkommande vinter varje år. Dom som konstruerade bilen visste vad som krävdes av en vinterbil, rejäl värme, en kraftfull och pålitlig motor utan att vara någon "sprinter" (man bör nämligen inte köra överdrivet fort på vintern), en rymlig och robust bil där man sitter och åker bekvämt och förhållandevis säkert även om man är vinterklädd etc. etc. (Vi som har varit med några år kan intyga att det har funnits bilar som bara har varit avsedda att rulla runt medelhavet och lite söder därom. Detta gäller inte Volvo 140).
Bilen är i och för sig "bara" bakhjulsdriven, men jag lovar, du kommer långt med enbart bakhjulsdrift. Och när bilen nyproducerades fanns det för övrigt bara ett ytterst litet fåtal bilmodeller som var fyrhjulsdrivna. Så redan på den tiden stog bilen sig gott i främsra ledet som "den verkligt perfekta vinterbilen". Utrustning finns om man vill modernisera sin bil, differntialbroms t.ex. Kan vara ett "skydd" mot att köra fast i snö t.ex.

Nu är det ju så här att bilmodellen är ca 40 år gammal och även dom exemplar du kommer att hitta är lika gamla. Mycket har hänt med den enskida bilindividen under årens lopp. Slitaget har satt markeringar i bilens historia. Så du får vara beredd på att du inte kommer att hitta en bil som stämmer med beskrivningen jag gjorde i början. Det finns visserligen bilar som är underhållna och renoverade, men då kostar dom ofta därefter. Den som har gjort renoveringen vill ju på något sätt ha igen sina pengar.

Men lycka till i ditt sökande efter en perfekt bil. Väljer du en Volvo så har du åtminstone kommit ett stort steg på vägen.
Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]