Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha åkt olika turbobilar i 25 år så sitter det i ryggmärgen att alltid låta motorn lugna ned sig efter hård belastning.

Dvs låta motorn gå på tomgång lite så avgastemepen sjunker, avgasturbinen svalnar, oljan o vattnet får stömma ett tag genom turbinhusets lagringar. Annars vandrar ju värmen från avgasturbinen via axeln i lagret och får oljan att koxa.

På min nya D5:a med S/S så slås ju motorn av direkt så for man stannar. Hur bra är det ?

Är motorn kall så är ju S/S avstängt men inte när den är varm efter lite hårdkörning.
apersson850 skrev:Det går väl att stänga av start/stopp, om du nu vet med dig att motorn är het som en nykokt potatis?
Hade ju hoppats att att motorstyrningen var smart nog att fatta det själv, så man själv slapp fippla med det.

Om jag tex ligger och drar ett tungt släp och så kommer jag till ett rödljus eller svänger in på en P-ficka så tvärdör ju motorn direkt har jag märkt.

Visst kan jag ju tvångsstarta den igen varje gång men det känns ju ganska B.
Något måste ju finnas för att skona turbon, har svårt att tänka mig "oj, tänkte inte på det". Kan konstruktionen av turbon gjorts mindre känslig? Kan det finnas något som gör att systemet inte stannar av helt (som @poseidon föreslår)?
Skulle vara intressant vad Volvo svarar på det, du har inte mailat någon fråga?
Har bara sett att tex Porsche har extra elektriska vatten och oljepumpar som går ett tag efter att motorn stängts av om den är varm.

Men detta är ju dyrt, så att man skulle ha råd med det i en Volvo känns tufft.
D5 är väl en diesel? (är ingen volvoanvändare)

Dieslar går långt mycket svalare än motsvarande bensinmotor med turbo på avgassidan och har du släppt gasen och tom. haft foten på bromsen ett tag innan du står still så har motorn under tiden bara pumpat kalluft i princip och blåst ut den värsta värmen ur turbon på tämligen kort tid.

Det är på bensinare som man bör vara försiktig att stänga av motorn direkt efter hård last då turbinhuset kan vara över 500 grader och dessutom kyls dåligt då avgasflödet är litet när man släppt gasen och avgaserna fortfarande väldigt heta ur motorn trots tomgång som gör avsvalningen till för oljan mer rimlig temperatur långsam.

sedan blir dieselavgaser aldrig lika varma som en bensinmotor ens vid max pådrag och det är motorns bättre verkningsgrad pga. högre kompressionsförhållande som ger konsekvensen att avgaserna inte är lika varma efter expansionen.
På min Supra är ju båda Turbolagringshusen vattenmantlade men ändå säget toyota att man ska låta motorn gå ett tag på tomgång efter belastning för att dessutom ha god genomströmnuing av olja. Värmen i avgasturbinens/axelns kan ju bara avledas via lagren och ut i det vattenmantlade huset och då ska man ha oljeflöde i lagren för att oljan inte ska stå stilla och riskera värmas så mycket att den kan koxa.

Jag vet att diesel går mycket kallare än bensinare. Men utvecklingen har ju rusat på dieslarna. Nu trycker man ju på med dubbla turbo i D5an och plockar ut runt 100 hk/ liter motorvolym och över 400 nm, vilket för några år sedan var mycket högt även för en bensinare och då borde det ju bli en hel del värme också. Men visst, den kyls ju snabbare då den saknar gasspjäll.
Visst går dieslar kallare men tittar man på felfrekvensen på t ex en Audi 3,0TDI jfr. m bensinare eller BMW 530d jfr. med bensinare så är det mycket mer turbohaverier på dieslarna + en del annan skit som injektorer men det kommer ju bensinarna också nu när de är direktinsprutade (statistik från Tyskland där de ju kör hårdare, åtminstone på motorvägen)/PH
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]