- tor 07 jun 2012, 10:38
#652014
Efter att ha åkt olika turbobilar i 25 år så sitter det i ryggmärgen att alltid låta motorn lugna ned sig efter hård belastning.
Dvs låta motorn gå på tomgång lite så avgastemepen sjunker, avgasturbinen svalnar, oljan o vattnet får stömma ett tag genom turbinhusets lagringar. Annars vandrar ju värmen från avgasturbinen via axeln i lagret och får oljan att koxa.
På min nya D5:a med S/S så slås ju motorn av direkt så for man stannar. Hur bra är det ?
Är motorn kall så är ju S/S avstängt men inte när den är varm efter lite hårdkörning.
Dvs låta motorn gå på tomgång lite så avgastemepen sjunker, avgasturbinen svalnar, oljan o vattnet får stömma ett tag genom turbinhusets lagringar. Annars vandrar ju värmen från avgasturbinen via axeln i lagret och får oljan att koxa.
På min nya D5:a med S/S så slås ju motorn av direkt så for man stannar. Hur bra är det ?
Är motorn kall så är ju S/S avstängt men inte när den är varm efter lite hårdkörning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.