Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla "ful-boxar" skall man akta sig för oavsett det står KCR, Dieselkraft eller annat. Ska man trimma skall man ha ett riktigt trimprogram som tar hänsyn till de yttre parametrarna. En box kan inte kommunicera med bilens styrsystem vad gäller laddtryck, bränslemängd och skulle det bli fel är det enda livbojjen en laddtrycksbegränsning. Avstå box och satsa på ett prog så mår du och bilen bättre.
Humm, jag är lite kluven där.

Visst en box har sina begränsningar, men den pillrar inte med turbotrycket något vilket borde vara skonsammare mot motorn än ny mjukvara som plågar turbon/motorn mer.
Men visst får man ut mera vrid/effekt med mjukvara men jag tror inte det "skonar" motorn någe mer. Det dom gör är att lura systemet att det är lägre tryck i insprutningen än det egenterligen är och pumpen matar på mera (diesel box).
Har man partikelfilter är det en helt annan sak också, boxarna sotar nog ner filtren mer och dom tar stryk.
Fast nu är det box till bensin. Att ett prog är skonsammare för motorn är konstaterat men visst man plågar ju turbon mer. Ofta går dieselbilar fett eftersom boxen sopar på med mera bränsle. Många vet jag som haft KCR-boxar har haft problem med igensotade motorer.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]