- sön 13 maj 2012, 22:45
Hej! Nu behöver jag hjälp. Har precis köpt mig en V70N 2002 D5. När jag köpte bilen så reagerade jag på att bilen drog lite snett vid inbromsning. Det lite skumma med det var att bilen drog höger men ratten svängde vänster. Trodde ju givetvis att det bara var att smörja upp broms kolvarna men efter att ha gjort detta och vart ute och provkört så kvarstod problemet. Upptäckte då att det vänstra oket ibak var relativt nytt. Fick då för mig att det kanske var luft i systemet. Luftade systemet på de gamla hederliga sättet med medhjälpare och pedal. HB VB HF VF. Men läste sedan i Haynes verkstadshand bok att man skulle göra det i en annan ordning. VF HF och i bak spelade det ingen roll men jag luftade VB HB. Jag har luftat med bilen av stängd och med bilen på. Har även släppt på de två nipplarna på abs enheten som kommer från huvudbromscylindern. Ingenstans har det kommit ut luft. Och problemet med att bilen drar snett vid inbromsning kvarstår. Men efter detta så har jag fått en sjunkande bromspedal. Vet ej om den var så innan jag luftade då jag inte prövat att stå still med bilen igång och pressa pedalen i bott. Om jag har bilen avstängd så kan jag göra ett par pumpande och få upp ett tryck i pedalen som håller sig. Men håller jag sedan kvar trycket och startar bilen så sjunker pedalen i bott. Misstänker att det kan vara huvudbromscylindern som har gett sig, men varför skulle den hålla tryck när bilen är avstängd då? Måste man lufta dessa på nått special sätt? Tacksam för all hjälp jag får. Har läst om många som har samma problem som bytt huvudbromscylinder utan att de hjäpt.
- By AndersB79