- lör 05 maj 2012, 22:13
#643189
Riktigt snygga ibland. Fungerande är dom också roliga ibland.
Går vi under skalet som mekaniker är där mycket nytänkande. Så mycket nytänkande att deras egen supportavdelning faktiskt inte har en aning utan ber dej kontakta rivaliserande verkstäder, märke som icke märke, för att eventuellt få hjälp.
När så nytänkandet börjar plana ut händer det som inte ska kunna hända. Till exempel att blanda programvarorna för bensin och diesel.
När man gör programuppdatering på en bensinare under dess vanliga service och får ett nytt program via datorn.
Laddar in det och bilen startar inte mera. Kunden som väntar vill inte riktigt tro att bilen just blivit obrukbar på grund av datorn. Det går dessutom inte att reversera uppdateringen från mekanikerns sida.
Support finns endast måndag tisdag och onsdag. Inte torsdag som denna.
Svar kan komma på en torsdag och fredag undanbedes supportfrågor överhuvudtaget. När så svaret kommit veckan efter, om varför bilen gick innan programuppdateringen genom att dom läser loggen, så förklarades att fel programvara smugit sej in. Man råkade blanda diesel och bensinprogramvarorna. Det blev en dieselprogramvara i styrdonet på en bensinare. Nåt som ska vara omöjligt.
Jag har också noll förståelse för varför man rationaliserar bort vevaxelkilen till vevaxeldrevet. Eller varför man envisas med att ge alla elsystem egna liv. Det är lite i klass med mannen som uppfann mörkret. Dock blir det inte mörker här utan funktioner som kommer och går. Samt att det sker inte på alla bilar, bara en del.
Märkliga lösningar på produktionsfel: Abs aggregatens styrdon placerade ovanpå aggregaten med servicetid 12 minuter för ett byte. Så blev ekonomiutförandet att byta kompletta ABS aggregat med ledningar. Tid:5,5 timmar per bil. Varför: För att det kunde vara fel på styrdonen.
Som alltså går att ta bort och köpa löst om man vill köpa det som reservdel.
Det finns så många roliga anekdoter om detta märke att lokala verkstan som först slogs för att få vara märkesverkstad till och med erbjöd sej att betala företagsböter till märket, för att slippa vara detsamma.
En rolig anekdot: För att få bli märkesmekaniker på märket ifråga så blir man utvärderad av en psykolog.
Först nu efter att ha sett hur dom har haft det förstår jag det där med psykologen.