- tor 03 maj 2012, 17:05
Jag har alltid sen barnsben velat haft en Porsche, en dröm jag säkert delar med de allra flesta vuxna pojkar, men tyvärr ekonomin är en realitet då Porsche är en dröm men så hitta jag ett lämpligt objekt och drömmarna tog fart igen - och inköp av en begagnad Porsche är egentligen inte dyrare än en ny vanlig ny Volvo eller vad som helst. Jag vet att det är dyrt att äga en Porsche att nya bromsar kan gå på en tio tusen typ och att den dricker bränsle och det är jag beredd på, jag har eller tar mig råd att köpa en och äga en, men så kom jag till försäkringsfrågan, efter att jag fyllt i uppgifter å så på en sån där typ comprisersajt så ringde en kille och tog reda på vad det skulle kosta, han hitta billigaste försäkringen på nån Porschefantastbolag, ansvar nånting (jag hörde lite dåligt på telefon), alla fall halvförsäkring skulle gå på 8 000 per år och helförsäkring så mycket som 18 000 kr per år! Och en sådan bil måste man väl ha helförsäkrad då ett motorbyte kostar som en ny bil och en koppling lika mycket som en liten ny bil, men arton laxar per år det om jag som exempel skulle behålla bilen i tio år skulle jag alltså bara i försäkring betala 180 000 kr alltså nästan lika mycket som bilen kosta i inköp!!! Alltså det är inte vettigt. Och inget jag kommer att ha råd med ovanpå alla andra kostnader.
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill ni ska hjälpa med men jag vill bara få någon synpunkt eller om nån har nåt tips eller nån idé att lösa detta. Eller måste jag acceptera att jag aldrig kommer ha råd att äga en Porsche?
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill ni ska hjälpa med men jag vill bara få någon synpunkt eller om nån har nåt tips eller nån idé att lösa detta. Eller måste jag acceptera att jag aldrig kommer ha råd att äga en Porsche?