Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid sen barnsben velat haft en Porsche, en dröm jag säkert delar med de allra flesta vuxna pojkar, men tyvärr ekonomin är en realitet då Porsche är en dröm men så hitta jag ett lämpligt objekt och drömmarna tog fart igen - och inköp av en begagnad Porsche är egentligen inte dyrare än en ny vanlig ny Volvo eller vad som helst. Jag vet att det är dyrt att äga en Porsche att nya bromsar kan gå på en tio tusen typ och att den dricker bränsle och det är jag beredd på, jag har eller tar mig råd att köpa en och äga en, men så kom jag till försäkringsfrågan, efter att jag fyllt i uppgifter å så på en sån där typ comprisersajt så ringde en kille och tog reda på vad det skulle kosta, han hitta billigaste försäkringen på nån Porschefantastbolag, ansvar nånting (jag hörde lite dåligt på telefon), alla fall halvförsäkring skulle gå på 8 000 per år och helförsäkring så mycket som 18 000 kr per år! Och en sådan bil måste man väl ha helförsäkrad då ett motorbyte kostar som en ny bil och en koppling lika mycket som en liten ny bil, men arton laxar per år det om jag som exempel skulle behålla bilen i tio år skulle jag alltså bara i försäkring betala 180 000 kr alltså nästan lika mycket som bilen kosta i inköp!!! Alltså det är inte vettigt. Och inget jag kommer att ha råd med ovanpå alla andra kostnader.
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill ni ska hjälpa med men jag vill bara få någon synpunkt eller om nån har nåt tips eller nån idé att lösa detta. Eller måste jag acceptera att jag aldrig kommer ha råd att äga en Porsche?
Så länge du har en bruksbil och garage att ställa Porschen i kan du troligen entusisatförsäkra Porschen, men användandet begränsas något (den måste stå i garage hemma, max 500 mil/år och du får inte ha den till/från jobbet, som exempel). Men är du beredd på det kan du spara 10-15 tusen per år jämfört med en "vanlig helförsäkring".

/Martin
Ja nej jag tänkte använda bilen faktiskt, inte bara på söndagar, fast lite försiktigt inte varje dag och den kommer stå i arbetets garage under veckorna när jag jobbar men den kommer användas varje helg typ, å tyvärr bor jag i lägenhet, inget garage. :( Å ha två bilar är en kostnad å besvär oxå...
Men tack för input.
semmelman skrev:Jag har alltid sen barnsben velat haft en Porsche, en dröm jag säkert delar med de allra flesta vuxna pojkar, men tyvärr ekonomin är en realitet då Porsche är en dröm men så hitta jag ett lämpligt objekt och drömmarna tog fart igen - och inköp av en begagnad Porsche är egentligen inte dyrare än en ny vanlig ny Volvo eller vad som helst. Jag vet att det är dyrt att äga en Porsche att nya bromsar kan gå på en tio tusen typ och att den dricker bränsle och det är jag beredd på, jag har eller tar mig råd att köpa en och äga en, men så kom jag till försäkringsfrågan, efter att jag fyllt i uppgifter å så på en sån där typ comprisersajt så ringde en kille och tog reda på vad det skulle kosta, han hitta billigaste försäkringen på nån Porschefantastbolag, ansvar nånting (jag hörde lite dåligt på telefon), alla fall halvförsäkring skulle gå på 8 000 per år och helförsäkring så mycket som 18 000 kr per år! Och en sådan bil måste man väl ha helförsäkrad då ett motorbyte kostar som en ny bil och en koppling lika mycket som en liten ny bil, men arton laxar per år det om jag som exempel skulle behålla bilen i tio år skulle jag alltså bara i försäkring betala 180 000 kr alltså nästan lika mycket som bilen kosta i inköp!!! Alltså det är inte vettigt. Och inget jag kommer att ha råd med ovanpå alla andra kostnader.
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill ni ska hjälpa med men jag vill bara få någon synpunkt eller om nån har nåt tips eller nån idé att lösa detta. Eller måste jag acceptera att jag aldrig kommer ha råd att äga en Porsche?
Har ingen aning om vad en porsche ska kosta men 180000 låter som den har några år på nacken och då hjälper ingen försäkring till om du får kopplings eller motorhaveri.
Men jag kan ha fel, man kanske får en porsche som man kan maskinskadeförsäkra för 180...
sen ställer du väl av den och då försvinner 6-8 månader försäkringskostnad.
Jag skrev nästan lika mycket. :) Men för 200 kan man hitta exemplar ca tio år gamla och tio tusen mil typ.
Fast jag är väldig dålig på försäkringar då jag bara halvförsäkrat mina gamla bilar så jag är inte hemma på det området för fem öre, vad innebär helförsäkring då gentemot halvförsäkring om den inte täcker koppling å motorhaveri?
Kanske jag lika gärna kan köra på halvförsäkring ändå?

Ja kanske skulle göra så, ställa av, fast krångligt med två bilar oxå... spar ju bara det som den försäkringen skjuter över försäkringen på den andra...

..Okej läst på lite, som du skrev så gäller ingen maskinförsäkring eller nåt efter 8 år el 10 000 mil. Vagnskada som ingår i helförsäkring innebär bättre ersättning vid olyckor. Men bilen kan rasa vart fall.
Vete tusan nu vart det svårt, är det värt 18 laxar det...? Tja vid olycka visst. Men...
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Ah, skit oxå, får nog erkänna mig besegrad av verkligheten, får nog slå alla porscheplaner ur hågen. :(

Det är så synd bara, de är ju så läckra! (L)

edit: 8 och 18 tusen... 7 och 12 tusen har jag fått från annat försäkringsbolag, fast det är lite osäkert.. 6 tusen helförsäkring på ett annat, nej detta kan inte stämma. ...6,5 och 16 tusen för corvette... men det här känns som väldigt osäkra uppgifter, känns inte som man kan lita på för fem öre.
Dom här försäkringsjämförelsebolagen letar inte efter billigaste lösningen för dig,
dom säljer in den som ger dom själva bäst provision.

Har haft en del lite udda bilar, både mer och mindre motorstarka, och det kan
skilja ENORMT mellan olika bolag när det inte är ett dussinfordon. Så ring runt,
själv, till olika försäkringsbolag.
Insplanet gör som det skrivs ovan, dvs de har bara avtal med vissa bolag.
Compricer är annorlunda, det enda den tjänsten gör är att skriva in dina uppgifter automatiskt på andra bolags hemsidor.

Angående försäkring på Porsche så är det svindyra helt enkelt på grund av höga skadekostnader. Det talas gärna mycket om Porsches kvalitet men i verkligheten har vissa serier av Porsche haft enorma motorproblem som lett till totalras för stora delar av beståndet. 3.2V6an i Cayenne exempelvis har haft problem med motorfodren på samma sätt som salig PRV-sexa. Efter facelift finns inte problemet lyckligtvis. Boxster och 911 har haft andra inkluderat dyra problem med topparna. Lägg sedan till gasglada ägare, dyra delar så har du receptet för en dyr försäkring.

Corvette har jag kollat på själv och jag uppskattar försäkringen till ungefär hälften av 911. Anledningen är att delarna är mycket billigare, tillförlitligheten är högre samt att ägarna är av en annan typ. Mera entusiastgubbar och mindre gasglada ungdomar.
Tack båda, ja corvette ä inte dum, det är inte samma aura av lyx, förfining eller flärd över den som Porsche men det är ju mycket muskler och fin bil för det. Kanske mera jag då eftersom jag heller är varken lyxig, fin eller flärdig. :)
Men pojkdrömmen har ju alltid varit Porsche, det som smäller högst, går inte att drömma om nåt värre. Ferrari kanske men det är inte realistiskt på nåt sätt, eller ens önskvärd.
Nu är den jag titta på såld, så jag kanske lugnar mig lite. Och kollar in corvetter. Men ska ta hand om min Volvo oxå.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]