Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joker
Hej!

Har precis skaffat mig en 850 2,5S 95:a som är besiktigad och godkänd. Jag är relativt oerfaren beträffande bilmeckande, om man räknar bort t.ex. oljebyte och liknande. Bilen är i bra skick och funkar fint att köra, men jag har tre problem som jag behöver hjälp med.

1. Vid inbromsning uppstår ett missljud som verkar komma från bakbromsarna. Det känns inga vibrationer i pedalen och bilen drar inte heller snett. Missljudet är ojämnt, dvs. det låter ungefär som ett cykelhjul som är skevt och tar i bromsen. Det ser inte ut att vara några problem med bakhjulen.

2. När man svänger med ganska rejält rattutslag hörs ett regelbundet knackande ljud från framvagnen. Missljudet uppstår både när man svänger höger och vänster. Problemet uppstår inte när man kör rakt på.

3. Vid acceleration på tvåans växel hörs ett kort "skrapljud", missljudet uppstår inte på någon annan växel. Ljudet uppstår ofta, men inte alltid. Det verkar inte ha något med själva kopplingen att göra eftersom ljudet bara uppstår då kopplingen är uppsläppt.

Eftersom bilen är godkänd vid besiktningen är det antagligen ingen akut fara, men kör man en Volvo vill man ju göra det med stil... :)
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]