Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorryd
Jag får meddelande "motorprestanda nedsatt" och bilen blir trögstartad, när den väl startar så går den felfritt.
Efter en stund släcks meddelandet ner. Felet är intermittent.
Felkod 5200 givare svänghjul, VAR sitter den??? Kan det vara något annat fel?
Gäller Volvo V70 2,4t årsmodell 2002
// Sorryd
Användarvisningsbild
av Vojje
Som du beskriver det har du felkod på svänghjulsgivaren/vevaxelgivaren. Detta bör du nog årgärda ASAP, annars finns det risk att du blir stående ngnstans. Svänghjulet sitter på motorns baksida och efterföljs av koppling och växellåda. Eftersom motorn är tvärställd lär du finna givaren på motorns vänstersida, vilket blir till höger när du står framför motorn och ska meka.
Användarvisningsbild
av Vojje
sorryd skrev:jag har även felkod 6c48 transpondertyp signal felaktig permanent
Den enda transponderfunktion jag känner till är den rörande nyckeln.
Antingen öppna/låsa-funktionen med fjärren eller chip/antennring kring tändningslåset.
Användarvisningsbild
av Vojje
sorryd skrev:kan transponderproblem orsaka startproblem
Utan tvekan. Det är ju själva startspärren/immobilizern. Chipet i nyckeln alltså som antennringen läser.
av sorryd
tack för svaren en fråga till är det bara volvo som kan fixa en ny nyckel
Användarvisningsbild
av Vojje
sorryd skrev:tack för svaren en fråga till är det bara volvo som kan fixa en ny nyckel
Det är sannolikt inte en ny nyckel du behöver. Nyckeln är mycket tålig, men det har bytts en del antennringar på Volvo.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]