Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassemeko
hör o häpna jag har haft världens tur i oturen,
jag kom med min v70 häromdan o skulle göra en snabb högersväng o det smällde till
i bilen som fan, svängde åt sidan för att kolla vad som hänt märkte samtidigt att bilen inte driver.
gick ut för titta vad som hänt hmm! hjulet står väldigt snett plockar bort det där lilla locket som sitter
i mitten på fälgen o ut kommer den där bulten som håller drivaxlen på plats. jaha då va det bara o bärga
bilen till mitt jobb som tur va nära. rev bort idag o hittade felet,den där plattan man sätter fälgbultarna (vetej vad den heter)
hade gått av jag kan säga att jag inte hade behöft lossa hjulbultar hade kunna ta bort hjulet ändå,tur att det inte hände i 180km/h
frågan ska sånt här kunna hända? har någon råkat ut för samma sak? volvogaranti?
Användarvisningsbild
av Vojje
lassemeko skrev:den där plattan man sätter fälgbultarna (vetej vad den heter)
hade gått av...
Navskiva :-)-)
Användarvisningsbild
av greeeken
Hände mig för ett par månader sen.
Garanti? finns ingen.
Har du en gång skruvat loss centrumbulten så måste du byta annars råkar du ut för det
av lassemeko
greeeken skrev:Hände mig för ett par månader sen.
Garanti? finns ingen.
Har du en gång skruvat loss centrumbulten så måste du byta annars råkar du ut för det

lossnade ditt hjul helt o hållet med menar du?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
greeeken skrev:Hände mig för ett par månader sen.
Garanti? finns ingen.
Njaaa. Har man på loctite och drar åt ordentligt så sitter de kvar så fint så. Haft bort mina och satt tillbaka utan minsta bekymmer ;)

Men navet ska ju inte separera för de, centrumskruven håller ju inte ihop skiten, utan håller bara drivaxeln på plats...
Användarvisningsbild
av greeeken
Japp min lossnade.
Allt hängde ca 10 ner. Själva skruven låg 5 meter från bilen.
tur att jag var inne i garaget. Körde inte fortare än 5-10 km/h
Hände precis när jag skulle svänga.

Ja du kan ju testa limma dit det när du skruvat loss den en ggn.
vet att jag absolut inte kommer göra det nån mer gång.
Användarvisningsbild
av gooose
som du beskriver så har hjullagret delat på sig och då orkar inte bulten hålla fast detta utan den ryker av med en smäll
Tror du behöver ett nytt framhjulslager/nav

//Goose
av lassemeko
gooose skrev:som du beskriver så har hjullagret delat på sig och då orkar inte bulten hålla fast detta utan den ryker av med en smäll
Tror du behöver ett nytt framhjulslager/nav

//Goose
Precis vad som hände! ta o byta framhjulslager o sen sitter ju bulten kvar i drivaxlen får väll
bli en ny sån med om jag inte får ut den :e
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]