Blastabone skrev:Ok. Så det har alltså inte med hur smutsigt filtret är utan beroende på vilka sorts sträckor man kör?
Visst har det med soten att göra. Ju kortare sträckor man kör, dvs att motorn inte kommer till arbetstemperatur desto mer sotpartiklar osv fastnar i partikelfiltret.
När diff. trycket blir för stort så säger tryckgivaren till ECM styrenheten osv och tillslut så startar en regenerering av partikelfiltret.
Men om man kör mestadels längre sträckor och motorns arbetstemperatur alltid nås osv så kommer regenerering ske med längre intervaller då det blir mindre sot.
Så korta körsträckor = mer sot = oftare regenerering av partikelfiltret.
Långa körsträckor = regenerering sker med längre mellanrum.

[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986