NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blastabone
Ibland när jag kör så ser jag att den nuvarande förbrukningen ökar ett litet tag för att sedan återgå till normalt igen. Har läst att bilen trycker in mera bränsle för att rengöra partikelfiltret. Hur ofta gör den det? Är det "schemalagt", eller görs det oftare ju smutsigare partikelfiltret är?
av timebandit
Vad jag lärt mig så finns det 2 olika alternativ.

1. Efter fasta värden (antal mil), beroende på ens körmönster ser ut (körsträcka osv). Kör man korta sträckor så sker detta oftare.
2. När givaren till partikelfiltret talar om att det behövs köra en regenerering. Kör man väldigt korta sträckor så kommer regenerering ske oftare och kör man extremt korta sträckor så kommer även lampan i instrumentet att tändas som talar om att man måste ut på tex motorväg så att regenerering kan ske.

Jag kör ca 2.5mil enkelväg till jobbet samt några kortare sträckor ibland. Min bil regenererar vid ca 40e mil.
av timebandit
Blastabone skrev:Ok. Så det har alltså inte med hur smutsigt filtret är utan beroende på vilka sorts sträckor man kör?

Visst har det med soten att göra. Ju kortare sträckor man kör, dvs att motorn inte kommer till arbetstemperatur desto mer sotpartiklar osv fastnar i partikelfiltret.
När diff. trycket blir för stort så säger tryckgivaren till ECM styrenheten osv och tillslut så startar en regenerering av partikelfiltret.
Men om man kör mestadels längre sträckor och motorns arbetstemperatur alltid nås osv så kommer regenerering ske med längre intervaller då det blir mindre sot.

Så korta körsträckor = mer sot = oftare regenerering av partikelfiltret.
Långa körsträckor = regenerering sker med längre mellanrum.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]