NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 2.4i som alltid gått silkeslent och varit pigg blev plötsligt under färd lite slöare och motorljudet vid gaspådrag förändrades. Lät ungefär som ett litet ansträngt "brölande". Stannade och varvade motorn några gånger, observation av detta:
1) Viss fördröjning, nån sekund innan motorn går upp i varv. Den tappar liksom andan.
2) Plötsligt blev den kvar på ca 3000 varv! Gasade då lite till - stod i valet mellan att stänga av eller testa att varva - och då gick den ner.
3) Startade om bilen, den gick upp till ca 2000-2500 varv och tände den gula emissionslampan/motorvarningslampan.
Nu när jag kör bilen är den fortsatt lite slöare, har en fördröjning på 1-2 sek vid gaspådrag (kickdown kommer segt pga det). Dessutom inte samma ljud vid gaspådrag.
Ringde Volvoverkstan men de kunde inte säga vad det är, ska in på felsökning om några dagar. Nån som har erfarenhet av, eller tips kring detta problem?
Låter som den har gått in i "nödläge" o dragit ner på effekt o sånt då den känner att nått e fel i avgasreningen eller liknande. Exempelvis våra Scaniabussar gör så om avgasreningen e nått fel på då e det jobbigt i uppförsbackarna med mycket folk, brukar dock bli mer normal efter ett par omstarter.
Dogfight
Intressant att du pratar om gaspådrag som är fördröjt.
Min V50 2.4 beter sig så från stillastående. Det tar 1 sekund innan motorvarvet kommer. Detta betyder att man har alla chanser att få motorstopp när man skall iväg vid ett rödlyse. Förövrigt ute på landsvägen vid omkörningar så kommer motorvarvet på en gång.
Jag skulle gärna vilja veta om programvara skall uppdateras. Skriv gärna en rad om du kommer på vad fördröjningen berodde på.
Det har ännu inte löst sig, Volvoverkstan felsökte, nollade emissionslampan men den tändes igen. Mätte en massa olika saker men de misstänker kabelfel till luftmassemätaren (?). Ska in igen om ca 1 vecka då de inte hade möjlighet att slutföra vid första besöket. Återkommer så snart bilen är fixad. VallaWiwan, min bil är seg även på landsvägen.
Vad var felkoden?
Lyser lampan så har bilen lagrat en felkod, och den måste de tala om för dig omöjligt att gissa.
Eftersom du redan betalat 3000 för felsökning så är det otroligt vikigt att du säger till att du vill ha alla gamla delar i retur.
Vid en reklamation är det enklare om man har delarna kvar, godwill kan stryka kostnader för arbete men aldrig för delar.

Vad står det för felkod på kvittot?
Hur långt har bilen gått?

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]