Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå Volvo vänner.

Köpte mig häromdagen en V 70 2,5 (165hk) -99.
Fin i Kaross o under och känns tajt i låda m.m.

Men idag när jag klev ur bilen med motorn igång hördes det ett dack, dack, dack -ljud som tycktes komma innanför vänster hjulhus. Ruskigt irriterande var det iaf. Bilen går klockrent och växlar bra (manuell). Detta ljud stör mig dock. an det vara vxllådan (den ligger väl där innanför vä hjulhus typ)?

Tips tack!

/Staffan ?:-/
Användarvisningsbild
av thorell
Försvinner det när du frikopplar?

Jag har ett liknande ljud på min bil. Det är i och för sig en V40. Hursomhelst så har jag fått höra både från Volvomecken samt killarna på Autotech att det har med kopplingen att göra, men att "felet" inte är farligt och inte behöver åtgärdas om man kan stå ut med ljudet.

I mitt fall är ljudet dessutom intermittent. Någon annan får gärna fylla i med vad som är fel i mitt fall. Jag har tappat ordet...
Användarvisningsbild
av RaptorX
Är det tyst när kopplingen är nedtryck och ett rasselliknande ljud med kopplingen är uppe så är urtrampningslagret starkt misstänkt men lättast är väl å lossa på motorhuven å glo å känna som vanligt ;)
Användarvisningsbild
av thorell
RaptorX skrev:Är det tyst när kopplingen är nedtryck och ett rasselliknande ljud med kopplingen är uppe så är urtrampningslagret starkt misstänkt men lättast är väl å lossa på motorhuven å glo å känna som vanligt ;)
Så var det ja. Tackar :)
Användarvisningsbild
av Nexus
kan vara evapuerings( bra stavat) ventilen som låter. Min knackar när den arbetar och blir tyst efter ett tag. Låt den stå på tomgången ett tag för se om det slutar låta
Användarvisningsbild
av thorell
Det där ljudet påminner väldigt mycket om mitt uttrampningslager. Enklaste sättet att kontrollera det är ju att frikoppla och se om ljudet försvinner.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kan väl vara det klassiska synkringsrasslet. Ett skönhetsfel som har med konstruktionen av växellådan att göra. Kan förvinna vid byte av olja i lådan.
av SHO
Tackar ödmjukast för alla tips...
Börjar med frikoppling (för att kolla urtrampningslager) o om inte det hjälper byts olja i lådan. Annars får man väl leva med det tillsvidare. Bilen går ju bra o växlar mjukt. Irriterar mig på rasslet bara. Återkommer med resultat efter div åtgärder.

:)
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har också ett svagt knackande som hörs bäst bredvid vänster hjulhus, och med motorhuven stängd.
Har börjat förbereda mig för min första motorrenovering, men jag kanske ska prova att trycka ner kopplingspedalen först?
Finns trådskaparen kvar och kan berätta hur det gick?
Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]

Kan konstatera att de extra bakdörrskydden so[…]

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]