NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OcTaGoN
Hej!

Spekulerar i en V50 2.4i från 2007, Business Momentum, säljs på en bilfirma. Haft 3 ägare och gått 10 000 mil.
Priset är från start 124 000 SEK.

Funderingen är då om det är värt att köpa denna eller kan det vara något lurt, har dålig koll på V50 (har just nu en 850 från 1995...)
Bör jag försöka få några garantier att den ska funka under en viss tid eller är det svårt med en 5 år gammal bil? Kommer den hålla några år utan några värre reparationer om man kör normalt?

Tar gärna emot råd om hur ni skulle göra!

Bild

mvh Mr O
Priset är väl inte katastrof och miltalet är ok för en bil som är ca 5 år gammal (i genomsnitt 2000 mil/år). Garanti är ju något som bilhandlaren bestämmer i sin policy om man vill erbjuda sina kunder eller ej. Jag tror inte det är något du kan förhandla dig till. Antingen så finns det garanti eller inte.

Det du kan göra är att studera serviceboken och kontrollera så att alla service:ar är gjorda hos auktoriserad serviceverkstad och vid rätt intervall. För skojs skull kan du ta reg-numret och köra det via bilpriser.se och se vad du får för pris. Du får räkna med att betala ett litet överpris då alla bilhandlare sätter sin marginal, men det är bra att veta i förväg så man inte förlorar allt för mycket på affären.

EDIT: service görs vid 18 000 mil för ca. 10 000 kr.
Senast redigerad av 1 Knight8806, redigerad totalt 0 gånger.
Så långt verkar allt vara okej då iaf, servicen får man väl ta antar jag. Vart kan man se alla serviceintervaller, går det att hitta på nätet?. Hittade förresten nåt som heter Carfax på bilpriser.se och testade om jag kunde få fram något mer. Känns märkligt att den varit i ägo av återförsäljare sedan 2010.. Och att det står att den är underkänd i besiktningen..?

Bild
av Lövet
Underkänd kan vara ett rent skitfel. Det stod exempelvis underkänd på min Z4 när jag besiktade den med trasig regskyltsbelysning. Något återbesök krävdes dock inte. Det är synd att Bilprovningen inte har kvar sitt 1,2,3 system längre. Det var mycket mer belysande än "Underkänd. Återbesök krävs ej" som man nu får vid minsta skitsak.

Angående priset fick jag mindre för min T5a när jag sålde den för över 2 år sedan. Samma utrustning, samma mil, dock en -05a och sedan. Jag tycker den borde kosta runt 100k för att vara intressant.

Angående garantier så kan bilfirman välja att skicka med sådant men de kan ALDRIG välja om konsumentköplagen gäller eller inte. Den stadgar att alla fel som inte är slitdelar ska anses ursprungliga och åtgärdas kostnadsfritt i 6 månader. Bilfirmorna ljuger så det står härliga till om detta men du vinner alltid om du vänder dig till en tingsrätt eller ARN. Tyvärr tar en sådan process ofta ganska lång tid.
av v70nisse
Jag har en likadan bil fast en 2006:a.
Kamrem byts vid 18k mil service och kostar inte 12 000.

Flintgrå metallic är en fin färg men inredning ser ut att vara den flerfärgad som kan uppfattas som lite halvful av vissa, dock helt subjektivt.

Som andreas_lofgren skriver så kring 100k för den där och du får nog lägga på 10 om du vill ha en liknande med automat.
Jag har en likadan bil fast en 2006:a.
Kamrem byts vid 18k mil service och kostar inte 12 000.
Ja, men runt 10 000 får man räkna med.
Flintgrå metallic är en fin färg men inredning ser ut att vara den flerfärgad som kan uppfattas som lite halvful av vissa, dock helt subjektivt.
Halvful? ??:-/
av qwerty
Finns bilen i Hagfors?

Har bara kollat på den bilen när jag väntat på att prata med försäljaren isf, köpte min v70 2.4D där den 5/1 i år. Inga problem att göra affärer med dom enligt min erfarenhet.
Har bara gjort 1 affär men dom var vettiga att handla med.

Den bil du visar ser väldigt fräsch ut inuti och utanpå, och jag gillar inredningen mycket.
Kanske försöka få ner den lite i pris då, ska åka och titta på den någon dag och få en rättvis bild av den.

Ja inredningen är flerfärgad men gillar det skarpt. Trevligt med något ovanligare.

Ja qwerty, det stämmer bra. Låter positivt att du har haft bra erfarenheter med dom! Vad är det för inredningsmaterial, helt i tyg?
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!