NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getsome
Tjena alla "glada" ägare av Volvo med partikelfilter.
Jag är lite nyfiken kring intresse av en DPF emulator.
Jag har fått kontakt med en tillverkare som tillverkar en i mina ögon superprodukt , man plockar ner DPF , borrar/slår ut innehållet , kopplar in emulatorn till difftryck givare , LMM , tempprober och denna enheten emulerar ett fullt fungernade filter , av vad jag förstått så kan man även koppla dosan till datorn/programmerare och ändra värden såsom hur fullt filtret ska verkar mot ECM , så detta är inget fultrick med motstånd för flera tusen utan en riktig produkt med en mikroprocessor som tillverkas i EU samt är utvecklad i EU så inget Kina crap. Enl tillverkaren så kan ingen mjukvara/läsare , inte ens Volvos på verkstäderna se att det sitter en emulator där samt man slipper fylla på dyr eolysvätska (men man måste fylla eolystanken med diesel eller lysfotogen) , bilprovningen borde heller inte vara några problem då bilarna numer ODB läses , samt tillverkaren påstår att de inte har haft några problem med avgasvärden i Tyskland på ett TUV (tysklands motsvarighet till SBP) test.

Den prisuppgiften jag fått om man blir fler än 10 som beställer är 300 Euro / st + frakt ( ca 8-10 Euro / enhet)
Om någon är intresserad så kan jag pm:a den installationsanvisningen jag fått av tillvekaren (dock en generell sådan)

Om jag postat i fel tråd så ber jag moderatorn flytta inlägget.
av Lövet
Utsläppen av partiklar över givetvis enormt eftersom sätter hela partikelfiltreringen ur spel.
Inga nackdelar på själva motorn utan snarare fördelar , ingen regenerering = lägre bränsleförbrukning samt motorn får lägre mottryck och andas bättre , ingen olja som späs ut med diesel och ökar risken för okontrollerad rusning av motorn, men som påtalat så ökar sotet ut ur avgasrörer vid gaspådrag ligger man bara och motorvägskör så blir det ingen märkbar skillnad , dock så har vi ganska generös gräns på K-värde på dessa bilar och jag ska testa på min egen vad värdet blir på besiktningen (har en bekant som kan göra testet till mig där) , jag har ändå passerat gränsen för DPF byte på min bil med snart 2000 mil och misstänker att detta snart är fullt och fritt fram för experiment då filtret ändå är "slut"
Detta beskriver funktionssättet bakom dessa emulatorer.
Och ja, det är en fråga om "vanlig" signalmanipulation, så det är ingen rocket science direkt.
Den s.k. "microprocessorn" finns enbart för att kunna tanka in olika signalvärden för olika bilar i en och samma enhet : billigt för tillverkaren av emulatorn.
Jag har skrivit in lite begriplig text i bilden så principen förstås enkelt. Som ni ser här så krävs inkoppling på 9 st punkter, bl.a. LMM, bakre och främre tempsensor, och signalkablarna in i bilens styrenhet. D.v.s. många framtida potentiella felkällor med glappkontakt och oxidering.

( Fan, hade satt ihop en snygg layout på inkopplingspunkter och funktionsprincip för emulatorerna, men när jag skulle lägga in den här blev den liten som en tumnagel. ??:-/ Försöker göra om den och lägga in den sen igen)

En emulator låter bilen gå vidare med partikelfilterprogrammet aktivt i bilens styrenhet med allt vad som hör till.
Bl.a. Volvo har regenerering inte enbart efter signal från mottryckssensorer, utan det sker även efter antal körda km/förbrukade liter bränsle.
Det innebär att det fortfarande kommer att ske regenereringar, även med emulator. Kanske inte lika ofta, men det försvinner inte.
Bland annat Vissa VAG-fordon har visat sig vara minst sagt bråkiga efter en emulatorinkoppling,
Om du bestämmer dig för prova på din bil så hoppas jag det fungerar bra för dig. :)

Men... att via mjukvaruförändring plocka bort alla PF-relaterade funktioner ur styrenheten är i alla avseenden att föredra.
Det är även ofta till och med billigare än en emulator.
Då behöver man inte lura systemet genom att förvanska signalerna, efter en mjukvaruförändrning finns det helt enkelt inget kvar i bilens programvara som har med partikelfilter att göra. Inga mer regenereringar, ingen mer eolys...
Inget spår av manipulation vid avläsning...
JohnB skrev:Frågan är väl bara hur man lyckas övertyga en Volvo-mek att programmera bort DPF och tillhörande moduler ur bilens styrsystem :)
Det gör du inte. Det är inget dem gör. Det finns däremot trimmningsfirmor som kan göra detta. Var påväg att göra det själv men bytte ut dpf istället.

Tex a-tech kan göra detta.
timebandit skrev:
JohnB skrev:Frågan är väl bara hur man lyckas övertyga en Volvo-mek att programmera bort DPF och tillhörande moduler ur bilens styrsystem :)
Det gör du inte. Det är inget dem gör. Det finns däremot trimmningsfirmor som kan göra detta. Var påväg att göra det själv men bytte ut dpf istället.

Tex a-tech kan göra detta.
Eller... så kan man med rätt utrustning göra det själv, om man inte har tummen mitt i handen och har lite dataerfarenhet och vet hur en flashning går till. :)
Kör en V50 2.0D med samma problem att den hela tiden regenererar. Skulle mjukvaruförendringen att man raderar ut pf hjälpa ifall filtret är nyligen bytt och att problemet kanske ligger på annat håll? Tempgivare, tryckgivare, katten, egr osv. Skulle det ändå lura bort all regenerering?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw