Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle starta och motionera ac:n i min avställda V70 idag, men jag fick inte igång någon kylning. Plockade av anslutningen till lågtryckspressostaten och byglade den, och vips så startade kompressorn. Tänkte att systemet kanske var tomt, så jag plockade av och pyste lite gas i serviceporten, och jovvist så pyste det, men...

...så vet jag att även en liten mängd gas sätter ett ganska stort tryck, så ville inte låta mig luras av detta och beställa en pressostat i onödan.

Finns det något annat smart sätt att konstatera fel i pressostaten? Kan man provtrycka, motionera den på något sätt. I så fall kanske någon vet vad den ska ha för tryck för att slå till?

Jag trodde nämligen att gasen (även den lilla mängd som finns i ett nästan tomt system) var tänkt att räcka för en kompressorcykel, för att sedan bryta då trycket på lågtrycksidan sjönk under gränsvärde. Om så är fallet kanske det är något som måste åteställas manuellt.

Tips ideér mottages tacksamt.
Vilken temperatur ute var det när du testade? Min nyservade AC startar ej (pressostaten sluter inte kretsen) under ~8-10 *C.

Kan även flika in med att om jag tvångskörde kompressorn i några sekunder när det var kallare så byggde den upp trycket på lågtryckssidan så att pressostaten därefter slöt kretsen en stund.
Följer upp en gammal tråd:

Pyste systemet, vilket gav c:a 2 sekunders pys innan det var tomt :( . Systemet har läckt, frågan var bara var?
En tanke var att det läckt ut eftersom bilen stått i dvala väldigt lång tid. Kanske någon som kan bekräfta att systemet börjar läcka om bilen stått still länge.

Jag visste att torkfiltret var på upphällningen. Kände man på utsidan av detta, så kunde man känna över dess rostiga yta, att det fanns ett lager med olja, antagligen smörjmedel ifrån ac:n.

Har nu bytt torkfilter och kondensor och fyllt om systemet med bra resultat, men frågan är:

Om systemet läckt pgr av stillestånd, kan denna läcka "läka" sig vid omfyllnad, samt att man konditionerar systemet med jämna mellanrum. Vad jag förstår så är det oftast kompressorns packboxar som får stryk vid stillestånd. Någon som vet, eller någon som har vettiga teorier?
Du är på helt rätt spår där. Packningar och o-ringar torkar , oljehinnan som finns försvinner så småningom om man inte använder acn. (Det är inte bara freongasen som snurrar runt i systemet, utan även olja).

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]