Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#624030
Jaha, är det dags för det gamla kära fälgkorset att ersättas av modernare konstruktion?

Första bilen jag hade var tursamt nog utrustad med ett mycket bra fälgkors, detta har sedan hängt med genom alla bilar jag haft. Varit lite skiftande kvalité på de som funnits i bilarna, och på en del har det ju dessutom endast varit ett sånt där urk-verktyg som ser ut som ett litet spett med en hylsa i ena änden. Så, precis som stereon följer med vid bilbyte har mitt gedigna fälgkors följt med - i väldigt många år faktiskt. Har hjälpt en och annan vid vägkanten som stått där med något taskigt originalverktyg. Och vän av ordning kan lugna sig - första bilen gick till skroten så jag lurade ingen på någon utrustning.

Det har funkat hur bra som helst, sitter det hårt så är det perfekt för att ta spjärn med hand/fot, och sedan sätter man bara snurr på det vid av/påkruvning.

I höstas når jag var o shoppade i Volvobutiken så såg jag en modernare variant av fälgkorset, kunde inte låta bli att köpa, och det funkar faktiskt riktigt bra:
Fint förpackat i en liten påse, smidigt att ha i bagaget:
Bild
Bild

Om man behöver ta i:
Bild

Och för att sätta snurr på bulten, sorry skruven (svarta handtaget går att snurra alltså):
Bild

Så, R.I.P kära gamla fälgkors?
Bild
av llesrof
#624099
Du kommer att ångra dig. Mitt fälgkors har hängt med sedan första bilen och för tur med sig :D
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#624116
Bara dåliga erfarenheter av fälgkors, har dragit av båda två jag ägt så den varianten var intressant att se.
Är kanske för snål när jag köper fälgkors men man tycker att även ett Jula-fälgkors borde hålla för det som det faktiskt är tänkt för.

Nu kör jag http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... tag-71202/. Håller ihop än så länge ;)
av 2444ever
#624153
llesrof skrev:Du kommer att ånga dig. Mitt fälgkors har hängt med sedan första bilen och för tur med sig :D
Ja jo, det känns ju faktiskt inte så bra om man skulle överge fälgkorset efter alla dessa år. Har nog satt mig i en lite svår situation här. Om jag mesar och låter båda ligga i skuffen blir dom väl osams, och om jag tar steget fullt ut och lägger fälgkorset i garaget så kommer man att mötas av ett tjurigt fälgkors varje gång man kör in där.

Kanske sätta det som en kylarprydnad, eller varför inte svetsa fast det direkt på motorhuven som en prydnad.
av 2444ever
#624155
andreas_lofgren skrev:Bara dåliga erfarenheter av fälgkors, har dragit av båda två jag ägt så den varianten var intressant att se.
Är kanske för snål när jag köper fälgkors men man tycker att även ett Jula-fälgkors borde hålla för det som det faktiskt är tänkt för.

Nu kör jag http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... tag-71202/. Håller ihop än så länge ;)
Det fälgkors jag har som hängt med sen första bilen var nog ganska bra kvalité, därför jag alltid ersatt det som funnits i andra bilar med detta. Sen har jag kanske inte använt det sådär jättemycket.

Den nya varianten jag köpte känns faktiskt ganska gedigen, det återstår ju att se hur bra det håller. Handtaget är också rätt viktigt för funktionen och det är kanske tveksamt hur många hjulbyten det överlever, "snurrfunktionen" är ju ganska bra för snabba byten, där har fälgkorset en fördel jämfört med vanliga ledhandtag och liknande tycker jag. Men som sagt, det känns ganska bra, men det kanske Jula-fälgkorsen också gör innan de används :)
av Lövet
#624159
Julakorsen har satt livet till när jag dragit bort maskindragna bultar med 1m meter metallrör som förlängare. Kanske inte riktigt det de är gjorda för men vad fan gör man när gummiverkstäderna drar med tryckluft utan momentbegränsare? Ibland blir man bara så förbannad.
av LarsBd
#624194
andreas_lofgren skrev:men man tycker att även ett Jula-fälgkors borde hålla för det som det faktiskt är tänkt för.
Det gör dom förmodligen.
andreas_lofgren skrev:Julakorsen har satt livet till när jag dragit bort maskindragna bultar med 1m meter metallrör som förlängare.
av llesrof
#624237
2444ever skrev:
llesrof skrev:Du kommer att ånga dig. Mitt fälgkors har hängt med sedan första bilen och för tur med sig :D
Ja jo, det känns ju faktiskt inte så bra om man skulle överge fälgkorset efter alla dessa år. Har nog satt mig i en lite svår situation här. Om jag mesar och låter båda ligga i skuffen blir dom väl osams, och om jag tar steget fullt ut och lägger fälgkorset i garaget så kommer man att mötas av ett tjurigt fälgkors varje gång man kör in där.

Kanske sätta det som en kylarprydnad, eller varför inte svetsa fast det direkt på motorhuven som en prydnad.
Ja fy fan. Tjuriga fälgkors är det värsta jag vet. Inte ens en isskrapa med PMS är värre än ett svartsjukt fälgkors :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Nexus
#625970
kör på biltema ledskaft. Aldrig mera ett fälgkors i någon bil. Fungerar inte när man kör på alufälgar med små bulthål i utan skada lacken.Sen rår man mycket mera med ett dragskaft 8)
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]