kire1111 skrev:Hej
har en volvo s40 98 2,0 motor, har lite problem med motorn. Alltid svårstartad när jag kört en kort bit och slår av motorn, då motorn inte blivit varm. Går igång efter att ha testat en gång, låter från motorn som allt snurrar, typ pyser första gången. Vänta en stund sen går den igång lite motvilligt. Är det startmotorn som lämnar in eller tändstift/kabel?
Jag vet inte om du fått hjälp med ditt problem, men det vanligaste felet är ju bränsle intaget,
jag skulle rekommendera att du byter bränslefilter. inget svårt ingrepp. filter på biltema billigt billigt. 2 bränsle tänger biltema billigt billigt. 1 polygrip (antagligen hemma ) biltema billigt billigt .
Domkraft finns oftast vid reservdäcket. hissa upp bilen (vid vänster bakdäck) skjut in eventuellt en bärbock (jag kallar dom så folk kallar dom annat)
fäst en bränsletång före och efter bränslefiltret ( om dom inte bytt bränsle rör så ska det sitta en mjuk del före och efter bränslefiltret så du kan stoppa bensinflödet med bränsletängerna) har du Volvo original filter så behöver du inte ha polygrip utan då sitter dom med snabb kopplingar. :) plocka bort och sätt dit det nya. ta bort tängerna, hissa ner bilen,sätt dig i bilen, vrid om nyckeln . STARTA EJ!!!!!!!! vrid bara om så du hör bränsle pumpen starta. upprepa ca 5 gånger. sedan 6 gången så vrider du bilen till ström läge pumpar med gasen ett par gånger innan du trycker pedalen i botten och vrider om nyckeln för att starta. när bilen startar så släpper du gasen, rekommenderar att dy även sätter in tänd stift med en gnist längd på 5mm
Anledning till detta tips: är bränslefiltret dåligt så tappar bilen sug effekt och kan börja krångla vid start fast du precis använt bilen.
svårighets grad 1-5 sätter en 2 där :)
vill påpeka att jag gjort detta flera gånger med lyckat resultat.
jag tar inget ansvar på ditt filter bytte:)