Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kire1111
Hej

har en volvo s40 98 2,0 motor, har lite problem med motorn. Alltid svårstartad när jag kört en kort bit och slår av motorn, då motorn inte blivit varm. Går igång efter att ha testat en gång, låter från motorn som allt snurrar, typ pyser första gången. Vänta en stund sen går den igång lite motvilligt. Är det startmotorn som lämnar in eller tändstift/kabel?
av leanatan
Hej jag har samma problem på min s40 2.0T 99 svår startad när den är kall och varm den startar bättre när den är kall typ :/ men jag fick tips om att dra lös en sladd som satt till luftfilter grejen och sen jag har gjort det så går bilen igång lättare men jag får vrida ett tag men förr så vred jag å bilen fick kämpa igång sig men sen som sagt jag drog lös sladden där och koppla in den igen (startade bilen föst) så startar bilen betydligt lättare.

Men jag undrar också vad fel kan vara jag upplev att det inte finns bränsle kvar vid tändstiften att det är helt tomt och bränslepumpen måste arbeta ett bra tag.
av defacto
kire1111 skrev:Hej

har en volvo s40 98 2,0 motor, har lite problem med motorn. Alltid svårstartad när jag kört en kort bit och slår av motorn, då motorn inte blivit varm. Går igång efter att ha testat en gång, låter från motorn som allt snurrar, typ pyser första gången. Vänta en stund sen går den igång lite motvilligt. Är det startmotorn som lämnar in eller tändstift/kabel?

Jag vet inte om du fått hjälp med ditt problem, men det vanligaste felet är ju bränsle intaget,
jag skulle rekommendera att du byter bränslefilter. inget svårt ingrepp. filter på biltema billigt billigt. 2 bränsle tänger biltema billigt billigt. 1 polygrip (antagligen hemma ) biltema billigt billigt .
Domkraft finns oftast vid reservdäcket. hissa upp bilen (vid vänster bakdäck) skjut in eventuellt en bärbock (jag kallar dom så folk kallar dom annat)
fäst en bränsletång före och efter bränslefiltret ( om dom inte bytt bränsle rör så ska det sitta en mjuk del före och efter bränslefiltret så du kan stoppa bensinflödet med bränsletängerna) har du Volvo original filter så behöver du inte ha polygrip utan då sitter dom med snabb kopplingar. :) plocka bort och sätt dit det nya. ta bort tängerna, hissa ner bilen,sätt dig i bilen, vrid om nyckeln . STARTA EJ!!!!!!!! vrid bara om så du hör bränsle pumpen starta. upprepa ca 5 gånger. sedan 6 gången så vrider du bilen till ström läge pumpar med gasen ett par gånger innan du trycker pedalen i botten och vrider om nyckeln för att starta. när bilen startar så släpper du gasen, rekommenderar att dy även sätter in tänd stift med en gnist längd på 5mm

Anledning till detta tips: är bränslefiltret dåligt så tappar bilen sug effekt och kan börja krångla vid start fast du precis använt bilen.
svårighets grad 1-5 sätter en 2 där :)
vill påpeka att jag gjort detta flera gånger med lyckat resultat.
jag tar inget ansvar på ditt filter bytte:)
av qan
defacto skrev: Domkraft finns oftast vid reservdäcket. hissa upp bilen (vid vänster bakdäck) skjut in eventuellt en bärbock (jag kallar dom så folk kallar dom annat)
Hej defacto, fin ihopskrivning :) Dock kan jag inte låta bli att kommentera detta då det kanske inte är uppenbart för alla, jobba aldrig under en bil som inte är upp-pallad och absolut inte under en som är hissad på nöd-domkraften. Skaffa riktiga saker eller var inte där under säger jag.
av defacto
qan skrev:
defacto skrev: Domkraft finns oftast vid reservdäcket. hissa upp bilen (vid vänster bakdäck) skjut in eventuellt en bärbock (jag kallar dom så folk kallar dom annat)
Hej defacto, fin ihopskrivning :) Dock kan jag inte låta bli att kommentera detta då det kanske inte är uppenbart för alla, jobba aldrig under en bil som inte är upp-pallad och absolut inte under en som är hissad på nöd-domkraften. Skaffa riktiga saker eller var inte där under säger jag.
Tackar,ber även om ursäkt i samband.
skrev inlägget med freehand på en Ipad så jag ber om ursäkt för eventuella särskrivningar / gramatikfel. (som jag själv hittade nu när jag läste igenom inlägget)
har nu äntligen fått mitt tangentbord/ dok station till ipaden, men jag hoppas inlägget i största allmänhet var till hjälp.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]