Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V70 2.4T -00

Symptom: Motorlampan har börjat lysa 3-4 gånger nu sista månaden, den slocknar av sig själv och är släkt lika ofta som tänd. Inga textmeddelanden i displayen intill.

Felet uppstår oprovocertat vid körning i jämn fart utan gaspådrag och man märker inget på hur motorn går, den går jämnt och fint som vanligt.

Gasspjället är rent och fint.

Felkoder enligt nedan:
Bild

Hur lyder diagnosen?
Senast redigerad av 1 Mikael G, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det som tänder lampan är felkoden ECM-4810

Styrenheten kontrollerar kontinuerligt katalysatorns effektivitet genom att jämföra signalen från den bakre lambdasonden med den främre lambdasonden. När katalysatorns effektivitet avviker för mycket kommer felkod ECM-4801 att sättas.

Ersättningsvärde
Baksondsregleringen stängs av.
Felorsak
misständning
luftläckage på insugningssystemet
luftläckage på avgassystemet
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression
defekt katalysator

Felsymptom
miljölampa tänd

Att du även har felkod på både främre och bakre knacksensor gör det lite svårare att avgöra vad som är grundproblemet.
Nu spekulerar jag bara, men det skulle kunna vara så att då felkoden för knacksensorerna gör att tändningen ändras för att skydda motorn, men då också påverkar hur effektivt katalysatorn kan arbeta.

Villkor
Om motorns varvtal är över 3000 rpm och motortemperaturen är över 40°C och signalen från bakre/främre knackgivaren är för hög eller för låg sätts felkod ECM-3420 / 3410.

Ersättningsvärde
säkerhetsneddragning av tändvinkeln
reducerat laddtryck
Felorsak
För hög signal:
signalledning kortsluten till spänning
sliten motor

Felsymptom
inget
av Mikael G
andreas 80 skrev:Det som tänder lampan är felkoden ECM-4810

Styrenheten kontrollerar kontinuerligt katalysatorns effektivitet genom att jämföra signalen från den bakre lambdasonden med den främre lambdasonden. När katalysatorns effektivitet avviker för mycket kommer felkod ECM-4801 att sättas.

Ersättningsvärde
Baksondsregleringen stängs av.
Felorsak
misständning
luftläckage på insugningssystemet
luftläckage på avgassystemet
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression
defekt katalysator

Felsymptom
miljölampa tänd

Att du även har felkod på både främre och bakre knacksensor gör det lite svårare att avgöra vad som är grundproblemet.
Nu spekulerar jag bara, men det skulle kunna vara så att då felkoden för knacksensorerna gör att tändningen ändras för att skydda motorn, men då också påverkar hur effektivt katalysatorn kan arbeta.

Villkor
Om motorns varvtal är över 3000 rpm och motortemperaturen är över 40°C och signalen från bakre/främre knackgivaren är för hög eller för låg sätts felkod ECM-3420 / 3410.

Ersättningsvärde
säkerhetsneddragning av tändvinkeln
reducerat laddtryck
Felorsak
För hög signal:
signalledning kortsluten till spänning
sliten motor

Felsymptom
inget
Tack för info.

Har provat nolla koderna nu, gissningvis så kommer de nog att återkomma. Men det kan ju vara värt att leta efter läckage både på insugs- och avgassidan då.
av Mikael G
Lyfter en gammal tråd.

Nu har bilen varit inne på verkstan 2 gånger för detta fel utan framgång. Först byttes en friskluftslang vid förvärmningen som läckte som man trodde var boven i dramat. Koderna återkom efter någon vecka och vid nästa verkstadsbesök byttes den bakre knacksensorn då den indikerade permanent fel samt att man borrade upp en nippel mellan oljefällan och insuget som var igensatt då man trodde att det kanske var vevhus relaterat. Felkoden återkom denna gång efter bara någon vecka.

Jag försöker få rätsida på vad som är orsak och verkan av dessa felkoder. Nu har man ju bytt den ena av knacksensorna utan resultat så borde man kunna utesluta den. Jag funderar på om det är ECM-4801 som är bekymret och att det som ett följdfel indikerar fel på knacksensorerna?

Jag har läst mig till att ECM-4801 inte är ovanlig vid byte till racekatt och att man då kan köpa en förlängningshyla till den bakre lambdasonden för att "flytta ut" den i från luftströmmen. Detta ska även fungera som budgetlösning vid en sliten katalysator som ger samma felkod. Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Jag köpte själva hylsan för nån månad sen och är sugen på att prova.
Prova att rengöra luftmassemätaren,skruva loss den o spraya med CRC Air Sensor Clean för tråden i den kan vara smutsig eftersom du hade haft ett sportluftfilter o den släpper igenom mer...Kika o vicka på dina säkringar oxå,särskilt på 5 b,lycka till!
marko67 skrev:Prova att rengöra luftmassemätaren,skruva loss den o spraya med CRC Air Sensor Clean för tråden i den kan vara smutsig eftersom du hade haft ett sportluftfilter o den släpper igenom mer...Kika o vicka på dina säkringar oxå,särskilt på 5 b,lycka till!
Bra tips om att göra rent LMM, men jag är tveksam till att den är mitt problem.

För övrigt så har jag sedan lite drygt två veckor och ca 100 mil monterat dit förlängningshylsan som flyttar ut den bakre sonden utan att någon varningslampa har gett sig tillkänna (Peppar peppar, ta i trä).

Progress! Skiftade armaturer och nu har jag en fun[…]

Jag har nyligen fått detta problem med. Bara[…]

Ett kladdigt rostskydd (fett/olja) har chansen att[…]

Belysning xc60 2021

Har också bytt min i baksätet. Väl[…]