Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meken
Jag har ett "skakande" problem med min V70 AWD-98. Vid jämn fart vill bilen vibrera, det känns som en lättare kroppsmassage (inte så skönt för irritationen finns hela tiden). Speciellt mycket känns det då jag ligger på ca 60 km/h på fyrans växel, men rycket finns ständigt någonstans oavsett fart. Det känns dock inte så mycket vid acceleration. Har haft bilen på Volvo förra veckan, felkoder gjordes men iget fel. Gjorde en balansering av hjulen samt gjorde fyrhjulsinställning, men problemet återstår. Det känns som det är mest då drivning är på hjulen.

Bilen har rullat drygt 12´´ mil och är otroligt bra skött. 12000 mila service, med kamrem gjort, nybes med ett fel. Packboxen mellan lådan och motorn läkte. Den byttes och kopplingen med. Vad gör jag? Volvo verkar ju inte hitta något fel! Fuftmassamätaren, kan det vara den? Spjällhus finns inte på denna modell va?
Användarvisningsbild
av CarMan
kör hjulen i en blanseringsmaskin som mäter fälgens & däckens skevheter & krafter. För et ovalt däck kan man lätt balansera i en vanlig balanseringsmaskin så det blir bra i maskinen, men bilen lär hoppa för det.

om felet återstår så mät bromsskivor & nav.
av lardan
Jag hade samma problem som du, orsaken var i mitt fall att väven i ett däck hade gått isär. Detta upptäcks inte i balanseringsmaskinen då den inte roterar tillräckligt fort. Detta problem uppstår främst på regummerade däck (enligt däckgubben). Byte av ett däck var tillräckligt för att lösa mitt problem. V70 -99.
Mvh
Dan
av Meken
Det trixiga är ju att den rycker mer vid drivning än vid rullning...Kikade på stiften och dessa såg lite väl slitna ut upptill där tändhatten går på, liksom brunbeige samt halvrostig på ett stift. Ska prova att byta dessa och även mäta upp kablarna, så får vi se. Stiften skall enligt servicebok vara bytt för 600 mil sedan, är det möjligen så att dessa aldrig byttes rent av? Kör på NGK idag BPR7EXV tror jag dessa heter, finns det bättre?
DEt kan inte vara luftmassemätaren alls?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]