Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av muckee
Tjena! Hade tänkt byta upp mig till en volvo S60 02:a eftersom min trogna bmw har gjort sitt. Har kollat på blocket och sett folk som skriver ut "s60 +R". Jag undrar vad detta innebär. (Inte R som i sportversionen såklart). Även vad "Jubileum" innebär.
av llesrof
Det innebär inte ett skit. Det är en vanlig S60. Jag har för mig att det står "+R" i registreringsbeviset eller nått sånt. Och det står så på alla. Vissa säljare inbillar sig att det då är en sådan där häftig R-modell deras bilintresserade kusins granne läst om i motorpressen, ungefär som att de hade tur när den tillverkades och det råkade bli en R-modell. "plötsligt händer det" ungefär... :D

Jubileumsmodellerna vet jag inte så mycket om mer än att V70 fanns som jubileumsmodell 2002. En kompis hade en sådan och de hade tvåfärgad skinnklädsel, silverfärgade takrelingar, jubileumsdekaler och 17-tummare. Dessa var utrustade med 2,4t-motorn och var silverfärgade. Sedan finns det tydligen "lokala" jubileumsmodeller för att en viss handlare firat något och sålt några bilar som "jubileumsmodeller".
av Provocative
Jag har en S60 +R -01. Det som skiljer den åt från en vanlig T5a är väll..... Jag vet inte. Står bara R i reg.beviset. Är det en T5a du tittar på så är det nog vad de heter i bilregistret.
Användarvisningsbild
av Perra83
Provocative skrev:Jag har en S60 +R -01. Det som skiljer den åt från en vanlig T5a är väll..... Jag vet inte. Står bara R i reg.beviset. Är det en T5a du tittar på så är det nog vad de heter i bilregistret.
Nej men jag vet! Samma lika som alla andra T5 och det har skrivits tidigare i tråden.
av llesrof
Provocative skrev:Jag har en S60 +R -01. Det som skiljer den åt från en vanlig T5a är väll..... Jag vet inte. Står bara R i reg.beviset. Är det en T5a du tittar på så är det nog vad de heter i bilregistret.
Det skiljer inget mot en "vanlig" T5 eftersom det ÄR en vanlig T5. Varken mer eller mindre. Den hade lika gärna kunnat heta +O, +Z eller +Bosse Larsson. Min XC70 heter +S, eller rättare sagt "S+" och det är en helt vanlig sketen XC70 utan konstigheter. Jag tror inte ens att bokstaven S står för "summum" som det utrustningspaket mitt vrålåk har. Om ni kollar upp ett antal slumpmässigt utvalda S60 så ser ni även att det inte har något som helst med motoreffekten att göra. Så... nu kan ni sluta spekulera huruvida era S60:s är R-modeller eller inte. Är den fyrhjulsdriven, har en massa schyst utrustning och 300 hk original så är det en R. Har den inte detta så är det ingen R. Punkt slut.

Stor humor var när jag läste ett inlägg en gång där en snubbe undrade om hand 850 var en R bara för att det stod så i Mekonomens databas när han sökte delar utifrån registreringsnummret. Det fanns inte ens elhissar i hans bil. Det var en vanlig 850 turbo utan turbo-paketet ens. ?:-/

Men visst, det skulle vara lite kul att veta vad dessa olika bokstäver står för. Många S60-ägare verkar dessvärre tro att det är specialmodellen R de åker runt i. De har noll koll.
av Provocative
Vet mkt väl att jag inte har en R. Den heter +R o har visserligen massa utrustning som för årsmodellen.
R har väll ett R-emblem till att börja med. Eller som den hette från början, T5R.
Har på annat forum sett att +R ska ha något med plattformens utförande att göra. På samma sätt heter XC70 +S som IIesrof påpekar.
Aja. Spelar ingen roll. Jag vet vad jag har för bil o den är utan emblem så jag behöver inte skylta med min p***s :wink:
av llesrof
Mina emblem har jag tagit bort med fiskelina. Fukar även med tandtråd. Du placerar tråden mellan plåtenoch emblemet och liksom sågar bort det. Det tar några sekunder om de suttit där länge och den dubbelsidiga tejpen är gammal. Tejpresterna tar du bort med lämpliga kemikalier. Jag har använt T-sprit och sedan polerat lacken efteråt.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]