Provocative skrev:Jag har en S60 +R -01. Det som skiljer den åt från en vanlig T5a är väll..... Jag vet inte. Står bara R i reg.beviset. Är det en T5a du tittar på så är det nog vad de heter i bilregistret.
Det skiljer inget mot en "vanlig" T5 eftersom det ÄR en vanlig T5. Varken mer eller mindre. Den hade lika gärna kunnat heta +O, +Z eller +Bosse Larsson. Min XC70 heter +S, eller rättare sagt "S+" och det är en helt vanlig sketen XC70 utan konstigheter. Jag tror inte ens att bokstaven S står för "summum" som det utrustningspaket mitt vrålåk har. Om ni kollar upp ett antal slumpmässigt utvalda S60 så ser ni även att det inte har något som helst med motoreffekten att göra. Så... nu kan ni sluta spekulera huruvida era S60:s är R-modeller eller inte. Är den fyrhjulsdriven, har en massa schyst utrustning och 300 hk original så är det en R. Har den inte detta så är det ingen R. Punkt slut.
Stor humor var när jag läste ett inlägg en gång där en snubbe undrade om hand 850 var en R bara för att det stod så i Mekonomens databas när han sökte delar utifrån registreringsnummret. Det fanns inte ens elhissar i hans bil. Det var en vanlig 850 turbo utan turbo-paketet ens. ?:-/
Men visst, det skulle vara lite kul att veta vad dessa olika bokstäver står för. Många S60-ägare verkar dessvärre tro att det är specialmodellen R de åker runt i. De har noll koll.