Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Skall beställa en slangvärmare till bilen och
istället tänkt ha en eliminator i bilens cupe´uttag
som gör att bilens värmefläkt snurrar på lågvarv.
fungerar det?

är denna som skall införskaffas.
Bild
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104

en slangvärmare med inbyggd cirkulationspump sätta vid värmepaketers slang
En intern termostat i förvärmaren stänger av värmaren när kyllarvättskan har nått 55 grader och slår på den när den understiger 40 grader.
Specifikationer:
effekt 1100 W (220-230V AC)
anslutningar 18 mm för 16~20 mm Ø slang
mått 6,7 x 6,0 x 10,5 cm
vikt 380 g
pumpkapacitet 5-7 l/min
thermostat < 40°C : på >55°C : av
uppvärmningstid ca 20 min för att värma en genomsittlig motor från -15° C till +45°C
Troligen krävs ganska låg spänning och (trots det) ganska hög ström. Och ett relä som växlar mellan nät- och normaldrift.
Det bästa är om du kan testa med ett variabelt nätaggregat för att bestämma lämplig fart på fläkten.
Jag skulle sätta ett par termostater, varav en på vattnet som slår till när vattnet är t.ex 25° och däröver. Då låter jag kupéfläkten snurra. Sedan en som bryter fläkten när luften i kupén är över 22°. Vi har jämfört tidigare med bränslevärmaren 091B. Där sitter motsvarande kupélufttermostat under passagerarstolen. (Jag har aldrig kollat, bara läst mig till detta, men kan intyga att det fungerar).
Sedan behöver du nog ett par avsäkrade reläer för att styra detta. Hur dom skall se ut och hur dom kopplas är kanske svårt att beskriva härifrån, speciellt som man inte har bilen eller dess kopplingsschema framför sig. Tanken är alltså att du inte skall ta något 230 volt från nätet till detta. Enbart bilens eget 12 volt. Däremot är det ju inget som hindrar att du har en batteriladdare parallellt kopplad till motorvärmaren*. Och i slutändan bör du ju ha en timer någonstans. Antingen på eluttaget på stolpen, eller vid motorn.
Dessutom måste du ju ha en brytkrets som slår ifrån fläktstyrningen när du sätter i tändningsnyckeln. Det kan du troligen hitta något lämpligt läge på tändningslåset. Sedan låter du det styra ett brytande relä så att inte fläktmotorn styrs från två håll samtidigt.
Dom temperaturer som jag föreslår här är bara "höftskott". Det kanske måste vara andra exempel. Det får man prova sig fram till.

*Har du 10 Ampere i eluttaget på stolpen så har du 2 300 Watt att tillgå. Man bör visserligen inte lägga sig på max, men någonstans under 2 300 Watt.
Enklast för att driva fläkten via extern eliminator el liknande är att sätta ett växlande relä på matningen till fläktknappen.
MEN du ska tänka tvärtom, inte in på 30 och ut på 87/87a, utan du ska ha ut till knappen på 30 och originalmatingen på den 87 som sitter på det stift som får spänning när relät slår till, och den 87 som har spänning när relät inte har tillslag sätter du matningen från eliminatorn, och styrström till relät tar du från samma som matade fläktreglaget.

Då får du att när du slår till tändning/första läget så är det via originalmatning fläktreglaget får spänning, med tändning av så matas det via eliminatorn.

Och när du lämnar bilen sätter du fläktreglaget på t.ex första läget.
Amarace skrev:Och när du lämnar bilen sätter du fläktreglaget på t.ex första läget.
Just detta är en tveksam lösning.....

Dels riskerar man att glömma reglaget i "fel" läge, dels blir batterieliminatorn mycket större eftersom den måste dimensioneras för full fläkt och i normalfallet eldar man upp en massa effekt i reglagets seriemotstånd (om vi nu håller oss till gamla bilar).
Bättre då att sätta reläet direkt på fläktens matning och välja ett "lagom" nätaggregat.
Beror ju på vad det är för bil också, OM det sitter ett motstånd eller om det är olika lindningar i fläkten.

Oavsett så går det ju om man vill med endast ett växlande relä. Sen att man måste ha ett nätaggregat på 10A kanske för att driva fläkten är ju en annan sak.

Hade det varit jag som skulle ha gjort detta så skulle jag helt enkelt låta fläkten gå på batteriet (använd ett växlande relä på samma vis, men låt batteriet gå in istället för eliminatorn) och sedan ha en laddare ansluten till batteriet, på den halvtimme det handlar om så fungerar det utmärkt.
Amarace skrev:Hade det varit jag som skulle ha gjort detta så skulle jag helt enkelt låta fläkten gå på batteriet (använd ett växlande relä på samma vis, men låt batteriet gå in istället för eliminatorn) och sedan ha en laddare ansluten till batteriet, på den halvtimme det handlar om så fungerar det utmärkt.
Ja, det är troligen enklast, men då bör man koppla så att tvångsmatningen alltid går in på lägsta hastigheten...

Det är aldrig fel att underhållsladda batteriet. :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]