- fre 03 feb 2012, 17:52
#614360
Botaniserat bland massa trådar och på nätet om trimmning av volvo 940/945 LTT.
Olika synvinklar på det hela angående avgassystem och sportluftfilter.
Har idag en 945 LTT årsmod 98 som rullat endast lugna 15600 mil och tanken är att hålla bilen i skick och ha den i många år framöver.
Har funderingar på att montera rostfritt avgassystem från turbon och bak.
3" downpipe men racekatalysator och sedan anslutning till 2,5" system resten av vägen.
Behövs där några övriga motorjusteringar på detta för att slippa fel förbränning osv skador på motor?
Märkbar skillnad utan några övriga åtgärder?
Nästa steg med tiden blir nog att steg 3 chipa bilen,med vad det innebär.
Då är nästa fråga,ger ett öppet sportluftfilter och bortplockad luftburk någon skillnad i effekt mer än ett häftigt ljudet.Klart bilen andas bättre men frågan är om det är motiverat i steg 3 chip programet.
Kanske räcker ett vanligt insatts sportluftfilter i orginal luftburken?
Några trådar/forum jag läst på så upplevdes det inte som att ett helt öppet sportfilter gav något extra mer än ljudeffekt.
Någon som har mer erfarenhet här eller synpunkter på om det är värt och motiverat med helt öppet sportluftfilter.
Även funderingar kring bränsle oktan val.
När man väl chipat,är det nödvändigt att köra på 98 oktan?
Bilen är gjort för att gå på 95 oktan men själva chipprogrammen är oftast optimerade att ge bäst effekt med 98 oktan.
Kan det vara någon risk för skada på motor vid val av 95 eller 98 oktan efter en chiptrimning?
Tacksam för en seriös diskussion,ideer och synpunkter.
Olika synvinklar på det hela angående avgassystem och sportluftfilter.
Har idag en 945 LTT årsmod 98 som rullat endast lugna 15600 mil och tanken är att hålla bilen i skick och ha den i många år framöver.
Har funderingar på att montera rostfritt avgassystem från turbon och bak.
3" downpipe men racekatalysator och sedan anslutning till 2,5" system resten av vägen.
Behövs där några övriga motorjusteringar på detta för att slippa fel förbränning osv skador på motor?
Märkbar skillnad utan några övriga åtgärder?
Nästa steg med tiden blir nog att steg 3 chipa bilen,med vad det innebär.
Då är nästa fråga,ger ett öppet sportluftfilter och bortplockad luftburk någon skillnad i effekt mer än ett häftigt ljudet.Klart bilen andas bättre men frågan är om det är motiverat i steg 3 chip programet.
Kanske räcker ett vanligt insatts sportluftfilter i orginal luftburken?
Några trådar/forum jag läst på så upplevdes det inte som att ett helt öppet sportfilter gav något extra mer än ljudeffekt.
Någon som har mer erfarenhet här eller synpunkter på om det är värt och motiverat med helt öppet sportluftfilter.
Även funderingar kring bränsle oktan val.
När man väl chipat,är det nödvändigt att köra på 98 oktan?
Bilen är gjort för att gå på 95 oktan men själva chipprogrammen är oftast optimerade att ge bäst effekt med 98 oktan.
Kan det vara någon risk för skada på motor vid val av 95 eller 98 oktan efter en chiptrimning?
Tacksam för en seriös diskussion,ideer och synpunkter.