I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#614360
Botaniserat bland massa trådar och på nätet om trimmning av volvo 940/945 LTT.

Olika synvinklar på det hela angående avgassystem och sportluftfilter.

Har idag en 945 LTT årsmod 98 som rullat endast lugna 15600 mil och tanken är att hålla bilen i skick och ha den i många år framöver.

Har funderingar på att montera rostfritt avgassystem från turbon och bak.
3" downpipe men racekatalysator och sedan anslutning till 2,5" system resten av vägen.
Behövs där några övriga motorjusteringar på detta för att slippa fel förbränning osv skador på motor?
Märkbar skillnad utan några övriga åtgärder?

Nästa steg med tiden blir nog att steg 3 chipa bilen,med vad det innebär.

Då är nästa fråga,ger ett öppet sportluftfilter och bortplockad luftburk någon skillnad i effekt mer än ett häftigt ljudet.Klart bilen andas bättre men frågan är om det är motiverat i steg 3 chip programet.

Kanske räcker ett vanligt insatts sportluftfilter i orginal luftburken?

Några trådar/forum jag läst på så upplevdes det inte som att ett helt öppet sportfilter gav något extra mer än ljudeffekt.
Någon som har mer erfarenhet här eller synpunkter på om det är värt och motiverat med helt öppet sportluftfilter.

Även funderingar kring bränsle oktan val.
När man väl chipat,är det nödvändigt att köra på 98 oktan?
Bilen är gjort för att gå på 95 oktan men själva chipprogrammen är oftast optimerade att ge bäst effekt med 98 oktan.
Kan det vara någon risk för skada på motor vid val av 95 eller 98 oktan efter en chiptrimning?

Tacksam för en seriös diskussion,ideer och synpunkter.
#614371
För det första:
Ämnar du behålla bilen i många år BRUKAR steg tre trim (210Hk+) inte vara att föredra OM du utnyttjar effekten dagligdax!
I alla fall INTE om du kör med originalgrejer förutom chip, uppställt ladd, avgas och filter. Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att,
ska du ha bilen som trotjänare under många år framöver så håll dig under 0,7 bars sträcket, om du inte ämnar bygga om lite mer på
din motor och växellåda/koppling.

Till effekten som blir med max 0,7 bar (180hk ungefär) så räcker 2,5" system och sportkat gott och väl, likaså original luftfilter.
Jag förespråkar annars "sportfilter" typ K&N i originalburken framför öppet filter OM du inte bygger en maskin som behöver mycket
stora mängder extra luft (210Hk+). Ska du ha öppet filter som ska göra nytta MÅSTE maskinen först och främst behöva den luften,
sedan måste arean vara större än originalfiltrets och du måste ha en bra avskärmning.
#614664
Tackar för svar Wihte!
Jag har passerat raggar åldern med varmkörning av däck runt korvkiosken osv.
Kör mestadels lungt,pendlar och inga rivstarter.
Tidigare inte haft någon bil med någon effekt eller möjligheter att justera upp den.Kört av mig den effekten på sporthojar istället :D
Så själva körningen kommer förbli lugn,jag är mest ute efter att ha möjligheten att ge lite extra vid tex omkörningar eller om jag har någon irriterandes som snusar i ändan.Tyvärr allt för många som har svårt att hålla avstånd.

Så en bil: En ulv i fårakläder : vore inte alls tokigt även om det inte är/blir ett effektmonster.

Ang luftfilter fick jag hört mer info idag.BSR förespråkar öppet men det är nog ett försäljartrick och ljudet av ett öppet filter ökar ju även placebo effekten, i örat.
En annan sa också att det inte är lönt med öppet filter då det kommer suga in varmluft från motorrummet och förespråkade som du skrev orginal luftfilterboxen med ett KN filter eller annat märkes filter i istället.
Och att eventuellt fästa något värmereflekterande på luftboxen för att avldeda motorvärmen.
Kall syrerik luft att föredra.

Fler ideer och synpunkter?
#614684
Då är du som mig då... Har också lekt av mig tidigare i livet! :-)-)

Kör du bara med insidan av skallen så håller ju i ditt fall en trimmad motor i princip lika länge som en original, det är ju inte effekten i
sig som tar död på grejerna, det är handhavandet. :wink:

Rent sunt förnuft säger ändå att över 0,8 bar i ladd är ingen smart lösning med original turbo och intercooler. Det som händer är att
turbon blir så överbelastad att den kommer blåsa en jäkla massa varmluft bara, vilket original IC inte klarar att kyla på ett
tillfredsställande vis. Även toppen mår bra av att bytas mot en 531 för att minska både risk för spikningar (lägre komp) och ventilflyt
(grövre och hårdare ventilfjädrar).

Håller du dig bara på max 0,8 bar får du fortfarande en jäkligt rolig bil, med ca 190-200Hk med sport/racekat, 2,5" fullflödessystem,
A-kam och eventuellt ett K&N filter i luftburken, detta med standardtoppen kvar. Kan rekomendera chip från BSR då dom INTE flyttat
upp varvtalsspärren, detta är att föredra om du inte har hårdare ventilfjädrar.

BSR har ju en verkligt vettig avskärmning till sina öppna filter! Men att det skulle ge någon ökad effekt mot originalfilter eller typ ett
K&N i originalburken har jag jäkligt svårt att tro faktiskt...
Det man kan göra för att minimera att det är luftburken som stryper är att ta upp ett stort extrahål i luftburken, typ så som jag har
gjort: https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_b5201235017PMcade.jpg
Har även gjort en ram i aluminium med ett nät som "förfilter" för att slippa löv, möss och skit i burken!
#614813
Man mognar med åldern :wink: När det gäller gasandet i bil iallafall så kör jag mestadels vårdat.
På mc får jag dock horn i pannan men det är ju en annan sak,brinner mer för 2 hjul :D

Jag vet inte riktigt vad BSR ställer för laddtryck om man skulle välja steg 3.

Kikat lite på trimfirmor och hittar inte så många i sydliga sverige (skåne).Vi har BSR i Malmö.
Men jag fick känslan av att Autotech i Trollhättan har mer erfaranhet av Volvo optimeringar och ställer en jämn och fin kurva på chipet (uppger 204 hk),steg 3. Än BSR .
Kanske är där ingen skillnad,inte vet jag.

BSR uppger 205 hk på steg 3.Chip,rör efter kat 2.5",öppet luftfilter och byte av wastegate, 0,8
Förmodar att dom ställer laddtrycket på 0,8 om jag förstår det rätt med wastegate 0,8 på deras hemsida.

Är A - kam nödvändigt och gör det någon skillnad? BSR uppger inget annat extra,KG trim anger dock kamaxel utbytt.
Det medför väl en bra extra slant för en sådan,samt få den monterad? Kan tänka mig timbetalningen de tar ut får sådant jobb.
Jag har iförsig KG trim också på behörigt avstånd och dom har något steg 3
Urklipp ur deras hemsida
(Steg två. Om både bränsle och tändningschip byts ut kan effekten höjas till över 180HK. Problemet med spikningstendenser vid fullast mellan 3000-3500 varv är helt borta. Steg tre. Med bakre ljuddämpare och kamaxel utbytt samt modifierad luftbox ökas effekten till 220HK vid 1.0bar. Pysventil krävs.
STEG 2 BEST NR TC-180 5000:-
STEG 3 BEST NR TC-220 5000:-)

Men då är vi uppe på 1,0 i laddtryck och då känns det som man kanske börjar tulla på ett och annat.
Men också som du säger,saker och ting håller efter hur man brukar det.Med ständigt vrålgas och växlingar får man nog räkna med merkostnader med tiden.

Det såg helt klart ut som en vettig modifiering på din luftburk.
Märkte du någon skillnad?
#614819
Jag fick mitt chip monterat hos BSR i Malmö, WG klockan monterade jag själv då jag ville prova ut ett bra laddtryck själv.
Jag fick rekomendationen att ställa laddet på 0,9 till mitt steg 3 chip, men jag nöjde mig med 0,7 och är faktiskt i dagsläget nere på
0,62. Jag har även 2,5" sportkatt och 2,5" "fullflödes" system från BSR (Simons som tillverkar det) tilsammans med modifierad luftburk
och K&N filter eller original i papp. (original för vardagskörning och K&N om man vill använda gasen lite)

BSR, Autotech eller någon annan känd firma är nog en smaksak. BSR har ju hållt på med Volvo i åratal, köpte sänksats till min 745
där för 15 år sedan, så visst har dom hållt på ett tag.

A-kamen ger effekten en aning högre upp i varvtalsregistret än original T-kam, dessutom blir motorn något mindre spikkänslig. Jag
har i alla fall inte hart problem med spikningar med min originalkam och 0,7 i ladd, men ju högre ladd ju känsligare.

Ska du chipa tändboxen måste du ha tag på en chipbar "guldbox", den sitter inte i alla. Jag anser att 1,0 bar INTE är hälsosamt för
original turbo och intercooler i längden. Mät insugstempen framför spjällhuset med det laddet och se om du efter hårdare körning
fortfarande får kalluft från IC...

Svårt att säga med min luftburk... Jag tog ju upp extrahålet INNAN jag "trimmade", så att säga. Jag har i alla fall inte haft problem
med ihopsugen insugsslang som många haft på 940 turbo, så för lite flöde är det INTE i alla fall.
#614889
White skrev:Mät insugstempen framför spjällhuset med det laddet och se om du efter hårdare körning
fortfarande får kalluft från IC...
Jag har för mig att det är väl runt en bar som orginal ic inte hänger med längre. Dvs, där den inte levererar tillfredställande kylning. Dessutom brukar dom där orginal ic läcka, har sett flera som är helt oljiga och geggiga, framallt i hörnen. Så att byta till en "värre" kanske är smart av flera anledningar. Finns ju även modellanpassade eftermarknads har jag sett..

En liten tanke bara..

/Ticken
#614932
Helt rätt att dom kan börja läcka!
Det är ju plastgavlar som sitter fast i cellpaketet med en massa bockade "hakar", dessa "hakar" tål inte hur mycket laddtryck som
helst utan kan räta ut sig lite så packningen mellan gavel och cellpaket läcker. Det är väl OFTAST överbelastade IC av originalmodell
som börjar läcka.

Olja blir det en del, men så även i en eftermarknads IC. Denna olja kommer från vevhusventilationsslangen som går från oljefällan och
mynnar ut i insugsslangen mellan luftfilter och turbo, inget man kommer ifrån då konstruktionen är sådan. Visst man kan bygga om till
öppen vevhusvent och slippa detta. Problemet med original IC och oljan är väl att oljan tar död på gummipackningen efter en massa
år, att spola ren sin IC lite då och då invändigt skadar inte. Man tappar ju även effekt med en IC full av olja.

EDIT: Glömde detta...
Visst kan en eftermarknads IC kyla bättre och framförallt tål en alu IC mer laddtryck rent fysiskt, men det är INTE alla feta alu IC som
verkligen ger en markant bättre kylning jämfört med original. Räkna antalet celler/rader i dom flesta eftermarknads och jämför med
original, då upptäcker man OFTA att original har många fler! Visst, en 60-70mm tjock eftermarknads SER fetare ut, men räkna på arean
i cellerna så är det kanske inte SÅ värst mycket som skiljer...

Poängteras bör dock att jag själv INTE provat någon eftermarknads IC! MEN, jag har pratat med flera som sysslar med rödblockstrim
som yrke, och det har visat sig att vissa "fetare" alu-IC inte ger kallare insugstemp än 10 grader sänkning jämfört med original, och
detta vid "vass" trimning! Har även själv räknat lite på area i cellpaketen (kommer inte ihåg exakta siffror) och kommit fram till att
det OFTA måste till en ganska tjock eftermarknads IC för att få samma area OM det är mycket färre celler/rader.

Jag bytte nyss till en ny original IC, samma som till Turbo Intercooler Diesel modellerna vilka laddar 0,9 bar(?) standard. Så visst håller
en sådan garanterat för lite ladd...
#615013
Man skulle ju kunna tänka sig att modifiera bilen att gå på E85. Det minskar risken att den spikar, av flera anledningar, speciellt när man kör med turbo. Då behöver du inte heller kompsänka med en annan topp.
Det finns gott om myter runtom olämpligheten i att köra på etanol. Har du frågor så ställ dem gärna på http://www.etanol.nu forumet har några riktigt duktiga motor-mekare.
#615019
Så, då har jag gjort lite beräkningar angående kylarean på två olika intercooler, den ena en Volvo original, den andra en på
marknaden förekommande modellanpassad eftermarknads.

Fakta:

Volvo:
Yttermått cellpaket:
L=590
B=40
H= 380

Celler= 31st
Mått/cell:
L=590
B=40
H=4

Area/cell= 519,2cm2
Total area= 519,2x31= 16095,2cm2


Eftermarknads:
Yttermått cellpaket:
L=590
B=50
H= 380

Celler= 19st
Mått/cell:
L=590
B=50
H=9,75

Area/cell= 705cm2
Total area= 705x19= 13395cm2

Här ser vi alltså att den "större" eftermarknads har 2700,2cm2 MINDRE kylarea än en original!
Nu är det givetvis andra saker som typ uppbyggnad invändigt som spelar roll, men jämför man dessa två IC på kylarea så skulle
eftermarknads IC´n behöva vara 62mm tjock (16085,4cm2) för att ha lika stor kylarea som original (16095,2cm2).
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]