Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av richey
Jag har en bekant som är ganska duktig på motorer och annat sköj.
Och så gjorde han ett uttalande och lovade dyrt och heligt ang. min bil.

Jag har hört samma sak från andra och det motsatta från tredje...

Idag så kör jag en icke trimmad S40 T4 '00. Dvs. fas 1½, den bättre motorn av T4 (kanske inte alla håller med, men ni har fel :wink: ).

Till själva påståendet:
Om man sätter en LMM från en fas2 samt öppet filter plus ev. insprutare från fas2/R-line så ska man få mer effekt i bonus än vad ett enkelt chip ger.

Vad tror ni här inne?
Tack,
Användarvisningsbild
av Nexus
tror jag inte på. Ger inte mera effekt för du byter spridare. Något måste tala om för de ge mera soppa. LMM är ju bara luftmändgmätare den höjer inte turbotryck /tändkurvan.
Öppet filter kan ge motsatt effekt om du nu inte ska plocka ut 500+ hk.
Det är vad jag anser men kan ha fel :P

Kan tillägga att när min bror kör orginal mjukvara med större spridare(brs steg 3 saab 9/3 ss) så går bilen som en påse nötter.
Användarvisningsbild
av V40sport
Håller med föregående skribenter... Man måste uppdatera, åtminstone mjukvaran för att kunna kalla det för trimning.

Min 2,0t är i absolut originalskick.
Dock... Märkte jag en skillnad i responsen vid gaspådrag sedan jag monterat öppet filter från BSR. Kan kanske inte handla om några extra hästkrafter, men ändå. Sen uppstår ju en rent psykologisk effekt, när man kan höra spool up-ljudet och swooschet från originaldumpen i växlingarna.

Fast någon reell effektökning tror jag inte det är.
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte om det går eller är att rekommendera på dessa motoren, men att skruva in tryckstången ett varv mellan Wg-n och tryckklockan brukar annars höja laddet en del. Vet att det funkar på äldre Volvomodeller så länge man inte skruvar in för mycket.
av rudarmy
HÅLL ER TILL TOPIC!
Om man sätter en LMM från en fas2
citat jompa på x40nordic:

"Nej, om Du byter spridare, kör inte bilen med originalprogrammet då.
Visserligen går bilen att köra med för stora spridare under "closed-loop"
-körning men det är inget jag rekommenderar.
Nej, kör inte med en Fas2-LMM i en fas1-bil med original programvara. Se ovan."

Måste mappa/ev nån firma som har färdigt chip.. om det ska funka.
din kompis får nog läsa på lite ang x40..

mvh bengt
Användarvisningsbild
av V40sport
Läser ibland om de som monterar downpipe, racekat och 3" avgassystem på en standardbil.
Vad säger expertisen om den varianten?
Är det inte lite overkill, med original turbo och, intercooler insprutningssystem och mjukvara?
??:-/

Funderar på detta med avgassystem och lite bättre genomströmning + en dov ton vore mumma, nån gång.
Vad rekommenderas?
Senast redigerad av 1 V40sport, redigerad totalt 0 gånger.
av rudarmy
Läser ibland om de som monterar downpipe, racekat och 3" avgassystem på en standardbil.
Vad säger expertisen om den varianten?
Är det inte lite overkill, med original turbo och, intercooler inspruningssystem och mjukvara?
ju med orginal programvara men ett jä..a drag med steg 3 chip = 250 hk 375 Nm

mvh bengt

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]