Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stuffs
#608115
Hej!
Har lite problem med en Audi A6, med 2.6 liters V6:a. 95:a.

Problemet är:
Fyller på kylarvätska, och startar bilen. Låter den gå, tempmätaren stiger sakta upp till 90 grader.

Och efter en liten stund så blir det ett jäkla övertryck och han trycker ut vatten ifrån expansionskärlet (tempen fortfarande på 90 grader)
Öppnar jag då en luftskruv så står det och pyser luft en bra stund.
Får också väldigt dålig värme i kupén, endast lite ljummet.

Det vi provat:
Luftat vid dom 2 luftskruvarna
Masserat slangar
Kollat termostat (öppnar som den ska)
Kompressionstestat (11bar på 4, 10bar på 2)
Kollat vattenpump (hel och fin)
Spolat igenom kylare och motor

Känns som att kylarvattnet inte cirkulerar?
Är dessa motorer så svåra att lufta?

Att tillägga: Det sitter en elektrisk vattenpump på slangen in till värmepaketet. Vid felsökning utav ett annat problem så kopplades denna ur. Sedan stod bilen på tomgång och då uppenbarade sig felet första gången.
Denna pump är nu inkopplad och går. Men problemet kvarstår, och antar att urkopplingen av denna var orsaken till att felet uppstod?
Inga andra ingrepp har gjorts på kylsystemet innan det hände.

Hjälp?!

Mvh
Användarvisningsbild
av StringerBell
#608212
Ja, jag hade ständiga problem med kylarvattnet på min 2.8 -93 ett tag. Läckage skapade luftfickor som var svåra att bli av med med resultatet att motorn gick för varm, men med dålig kupé värme. När väl läckaget kunde spåras till pumpen var problemen borta, dock.

Ledsen att jag inte kan hjälpa mera men det är ett helsike att lufta de där sexorna. En gång fick jag bort luften av sig självt efter en stark kurva. Det lät "SLURP" och så hade en luftficka svalt hela expansionskärlet.

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]