Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av df55
Som topic lyder, vilken av dessa bilar skulle ni välja och varför? Nu är det kanske lite svårt att få opartiska svar på det här forumet, men vi får se :). Funderar på någon av dessa av årsmodell 2006, runt 10 000 mil. Kom gärna med andra förslag på kombibilar med liknande motorer och pris, gärna med en motivering. Vill gärna ha en prisvärd bil, med bra andrahandsvärde och som inte är allt för dyr att serva.
Användarvisningsbild
av Funk
Skick, pris och utrustningsnivå får väl förmodligen styra. Volvon känner väl de flesta till rätt bra medan Skodan är mer en outsider i alla fall på detta forumet... Personligen så gillar jag körglädjen och chassiesättningen i Skodan före V50:n medans Volvons lågtrycksturbo ger mjukare körning och bättre vrid. Skodan har som regel väldigt mycket mer utrustning i basutförande än Volvon så där beror det mycket på vad första ägaren valt till på Volvon.
Vi har en Skoda Fabia (den fjärde i ordningen) i familjen och kan konstatera att servicekostnaderna inte är speciellt mycket bättre än på Volvo, det kostar att få stämplarna där med... Men med handen på hjärtat, Skodorna vi ägt har varit felfria under många tusen mil så kvaliteten verkar vara helt OK och rent ovetenskapligt har bilarna gett oss mindre problem än de Volvobilar vi ägt samtidigt. Fast då talar vi om relativt nya bilar som oftast inte körs så mycket som 10000 mil innan byte.
Ekonomin är för dessa bilar blir ganska kass, och i allra högsta grad osäker.. det är motorstarka bilar med mindre bra bränsleekonomi som ofta lockar till tuff körstil så ingen kommer att hålla tredjehandsvärdet speciellt bra, men jag gissar på att Volvon står sig lite bättre, vi är i Sverige trots allt..

/Thomas
av df55
Tackar för det mycket utförliga svaret ! Kan tilläga att jag kollade på både en Skoda Octavia RS och V50 t5 idag och Skodan känns mycket mer välbyggd och utrustad som du skriver. V50n kändes ganska plastig och budget, vilket jag inte räknade med. Nu var det kanske också inte det dyraste paketet i den bilen heller.
av Lövet
Vill du ha en rolig bil - köp Skodan. Vill du ha en mera komfortabel bil - köp Volvon.

Ljudnivån i Skodan är hemsk mot Volvon. Styrningen i Volvon är hemsk mot Skodan. Hur du prioriterar är det bara du som kan avgöra. Det enda riktiga svaret får du om du provkör båda. Kvaliteten skulle jag säga är likartad på båda.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]