- sön 18 dec 2011, 19:14
#598859
Ska besiktiga bilen (Volvo 245 GLT -91 med ABS) som jag inte ägt så länge i veckan... Har fixat lite grejer på den men jag hade en grej kvar i morse och när jag byte trasiga glödlampor i instrumenthuset blev det ett till problem...
*Hastighetsmätaren fungerar inte riktigt, i 90 visar den kanske 35 och i 50 visar den lite över 20. Trippmätaren visar kanske 10-15 % av verkligheten. Jag har testat byte instrumenthus och symptomen är likadan så jag tror att felet kanske sitter i hastighetsgivaren i bakaxeln?
*ABS:en fungerar inte men bromsarna tar såååå himla bra ändå. Jag har läst i en annan tråd (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... s&start=20). Där det står att signalen från bakaxeln går via ABS:ens styrdosa. Så därför tänkte om det kan vara något samband mellan problemen?
Jag har alltså 12 pulser och inte 48 pulser som kom -92. Då borde en hastighetsgivare ifrån en -88ans 244 passa och ge rätt information? Kan man mäta eller kontrollera att en givare fungerar när man har den i handen?
Tyvärr har jag inget kopplingsschema över ABS-systemet då min bok säger att en fackman ska sköta jobbet men jag ska gå ut och kolla efter skadat kablage, säkringar, oxid osv samt kolla hur mycket givaren på bakaxeln sitter fast
*Hastighetsmätaren fungerar inte riktigt, i 90 visar den kanske 35 och i 50 visar den lite över 20. Trippmätaren visar kanske 10-15 % av verkligheten. Jag har testat byte instrumenthus och symptomen är likadan så jag tror att felet kanske sitter i hastighetsgivaren i bakaxeln?
*ABS:en fungerar inte men bromsarna tar såååå himla bra ändå. Jag har läst i en annan tråd (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... s&start=20). Där det står att signalen från bakaxeln går via ABS:ens styrdosa. Så därför tänkte om det kan vara något samband mellan problemen?
Jag har alltså 12 pulser och inte 48 pulser som kom -92. Då borde en hastighetsgivare ifrån en -88ans 244 passa och ge rätt information? Kan man mäta eller kontrollera att en givare fungerar när man har den i handen?
Tyvärr har jag inget kopplingsschema över ABS-systemet då min bok säger att en fackman ska sköta jobbet men jag ska gå ut och kolla efter skadat kablage, säkringar, oxid osv samt kolla hur mycket givaren på bakaxeln sitter fast

Bilar jag har nu: Volvo 264 GLE -79 ' 245 GL -84 ' 244 GLT -84, 245 GL -87 ' 244 GLT -88 ' 245 GLT -91
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88