Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska besiktiga bilen (Volvo 245 GLT -91 med ABS) som jag inte ägt så länge i veckan... Har fixat lite grejer på den men jag hade en grej kvar i morse och när jag byte trasiga glödlampor i instrumenthuset blev det ett till problem...

*Hastighetsmätaren fungerar inte riktigt, i 90 visar den kanske 35 och i 50 visar den lite över 20. Trippmätaren visar kanske 10-15 % av verkligheten. Jag har testat byte instrumenthus och symptomen är likadan så jag tror att felet kanske sitter i hastighetsgivaren i bakaxeln?

*ABS:en fungerar inte men bromsarna tar såååå himla bra ändå. Jag har läst i en annan tråd (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... s&start=20). Där det står att signalen från bakaxeln går via ABS:ens styrdosa. Så därför tänkte om det kan vara något samband mellan problemen?

Jag har alltså 12 pulser och inte 48 pulser som kom -92. Då borde en hastighetsgivare ifrån en -88ans 244 passa och ge rätt information? Kan man mäta eller kontrollera att en givare fungerar när man har den i handen?

Tyvärr har jag inget kopplingsschema över ABS-systemet då min bok säger att en fackman ska sköta jobbet men jag ska gå ut och kolla efter skadat kablage, säkringar, oxid osv samt kolla hur mycket givaren på bakaxeln sitter fast :P
Kan tillägga att abs-lampan tänds endast efter att man kört ca 70-100 meter och står bilen still på tomgång så tänds den inte. Lyser lampan och man stannar och stänger av och sedan startar direkt så har lampan slocknat.
Jag testade att byta givare (från en -88), tyvärr var ena stiftet trasigt så jag var tvungen att löda om. Så nu visar mätaren 20 när jag ligger i ca 50 men när jag kommer upp i 70-80 så slår mätaren (snabbt) upp till 50 km/h och ökar jag farten lite mer så går mätaren upp till ca 60 km/h och om jag sänker farten ned till ca 50 km/h så går mätaren ned i botten. Kan detta bero på ett felaktigt motstånd i den lödda anslutningen?

Jag har inte testat att mäta samtidigt som snurrat på hjulen.. men kablaget från givaren bak till fram under instrumentbrädan är helt. Dock hittade jag 4 ändar av de 2 kablarna, lite svårt att se när allt är inlindat i tejp :roll: :P

Jag ska ta och ohmmäta givarna nu. Läste att det ska vara 900-2300 Ohm(?) Kan tillägga att abs:en fungerar när lampan inte lyser dock så tycker jag att det skrapar och hugger mysko i bromspedaln när den aktiveras men jag vet inte hur det ska kännas på en 240 med abs. Ingen i närheten av mig som har en? :wink: Som jag skrev tidigare så tänds lampan efter att man kört 70-100 meter.

Har sökt på google, det finns många trådar om abs men mest för 740 och 850 dessutom så får man sällan lösningen på problemet :evil:
Mätte upp givarna fram. de visade 1044 respektive 1036 Ohm. Vilket är klart godkänt! :?: Hur viktigt är det att kuggkransarna fram är okej? När jag rengjorde dessa tyckte jag att de såg lite "slitna" ut. Det finns inte så många 240med abs men hur är det med absdelar från 740 till 240?

Givaren bak vill inte ge något utslag alls.. ska kolla avståndet mellan givare och kuggkrans idag.
Hmm, hissade upp bilen idag och testade båda mina hastighets/absgivare till bakaxeln, de ger båda samma resultat så man kan kanske anta att båda är hela/trasiga. Hastighetsmätaren ger inget utslag i början när man kör men det ökar mycket snabbt sen när man kommer upp i fart. (körde med hjulen i luften :lol: ) Kan man även anta att felet med abs:en inte sitter i framhjulsgivarna då abs-lampan tändes då jag "luftkörde"? Kan det vara en box eller relä till abs:en som spökar?
Felet måste sitta vid något relä eller box tror jag...

För några dagar sedan drog jag kablar direkt från givaren till hastighetsmätaren och då fungerade den perfekt! Men abs:en är lika bråkig och funkar inte efter några meter... Kan det finnas dåliga lödningar i en box eller nåt? Jag har inte kollat efter nu då det har varit svinkallt några dagar och jag fick lov att byta kablar och gångjärn till bakluckan :cry:

Är det samma boxar som till 740 :?:
Nu har jag körförbud... Jag försökte länge leta reda på felet men till slut lämnade jag in den på en billigare verkstad.. det kostade 735 kr att få veta att det var fel givare som satt på bakaxeln :roll: Någon sa till mig att det var samma givare oavsett om det var abs eller inte men det stämmer inte. Så jag beställde en givare från en skrot och när jag fick hem den såg jag att den var av annan modell, så den passade inte rakt på. Men jag trixade dit den och provkörde. Ingen skillnad! :cry: Hastigheten visas dock mer korrekt än tidigare... fast för lite.

Så nu, kan det vara fel bakaxel på? (lappen på axeln är tom) Axeln ser inte ut att vara bytt... Sen hur många av er har fått igenom bilar med ej fungerande ABS? Jag tycker att absen verkar dålig på bilen, när den funkar direkt efter start så tar det ju evigheter innan den stannar - går mycket snabbare med "manuell abs".

Känns synd att få lov att skrota en så rostfri bil :(

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]