NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Har ni hört talas om detta problem på Volvo V50 med 2,0 liters diesel och vad det beror på?

Taget nu från vi bilägare, citat;

På väg norrut för att fira jul träffade jag på en ägare till en Volvo V50 med 2-liters dieselmotor. Det vill säga, just nu står den på verkstad. I augusti började nämligen den fyra år gamla bilens motor tokvarva under färd. Det gick inte att få stopp på den trots att tändningen vreds av.

Inte förrän vevstakarna krökts. Då blev det tvärstopp.

Vad hade hänt? Jo, stora mängder dieselolja hade sprutats in i motoroljan.

Efter motorbyte – som ägaren fick betala själv! – hände samma sak med utbytesmotorn; dieseloljan blandades med motoroljan. Den här gången gick det aldrig så långt att motorn rusade eftersom den misstänksamme föraren drog upp oljestickan och luktade på den efter några dagars körning.

Stickan luktade diesel och så åkte bilen in på verkstad igen.

Nu har Volvoägaren fått höra rykten om att det är ett vanligt fel på Volvobilar med just den här 2-litersdieseln.
av jumu01
Om detta nu skulle vara så vanligt, varför hör man inga rapporter från PSA-ägare då motorn är fransk och sitter även i franska bilar.
Låter mer som ett specifikt problem för Volvo, dom kanske har gjort någon slags modifiering på motorn.
Användarvisningsbild
av mikhan
Var nära att råka ut för detta men hann åtgärda det i tid,märkte att det gick åt lite mycket diesel(färddatorn visade låg förbrukning men den verkliga förbrukningen var hög 0,5 vs 0,8 typ.),visade sig att det var spridarna som läckte.
av Psyko
Finns flera anledningar till att något sådant här händer.

En sak är att man inte byter Partikelfiltret när det ska bytas (12000 mil). Det som händer då är att
motorstyrsystemet försöker regenerera filtret pga att det är nästan täppt men lyckas inte och
då pågår regenereringen alltför ofta vilket gör att motoroljan späds med Diesel. Till slut är oljenåvån
i motorn så hög att motorn börjar förbränna den och motorn varvar sönder.

Samma sak kan hända på vilken Diesel som helst genom att man överfyller motorn med olja vid
ett oljebyte tex.
Psyko skrev:Finns flera anledningar till att något sådant här händer.

En sak är att man inte byter Partikelfiltret när det ska bytas (12000 mil). Det som händer då är att
motorstyrsystemet försöker regenerera filtret pga att det är nästan täppt men lyckas inte och
då pågår regenereringen alltför ofta vilket gör att motoroljan späds med Diesel. Till slut är oljenåvån

Samma sak kan hända på vilken Diesel som helst genom att man överfyller motorn med olja vid
ett oljebyte tex.

Stämmer detta som du skrev här så ligger jag extremt stort i farozonen... Hoppas att du har fel men samtidigt om man har problem med att oljenivån ökar så gör det ju enklare att kolla på om bilen regenererar för ofta. Har problem med att min V50 regenererar väldigt ofta och felsökning pågår av mig själv då Volvo/Bilia inte lyckas kunna göra det!
Har precis provat byta Tryckgivaren men det blev inte bättre.
Nästa steg blir att byta partikelfiltret, tyvärr 6000mil i förväg. Borde hålla mer än så men men...

Att spridarna skulle läcka så mycket att det skulle höja oljenivån så mycket har jag halvsvårt att tro på men visst är det ingen omöjlighet antar jag.
av Psyko
timebandit skrev:
Psyko skrev:Finns flera anledningar till att något sådant här händer.

ett oljebyte tex.

Stämmer detta som du skrev här så ligger jag extremt stort i farozonen... Hoppas att du har fel men samtidigt om man har problem med att oljenivån ökar så gör det ju enklare att kolla på om bilen regenererar för ofta. Har problem med att min V50 regenererar väldigt ofta och felsökning pågår av mig själv då Volvo/Bilia inte lyckas kunna göra det!
Har precis provat byta Tryckgivaren men det blev inte bättre.
Nästa steg blir att byta partikelfiltret, tyvärr 6000mil i förväg. Borde hålla mer än så men men...

Att spridarna skulle läcka så mycket att det skulle höja oljenivån så mycket har jag halvsvårt att tro på men visst är det ingen omöjlighet antar jag.
Finns några fall i Sverige och i alla fallen har Partikelfiltret inte bytts ut vid rätt intervall.
I ditt fall skulle det vara intressant att veta tryckvärdena på Partikelfiltertryckgivaren. Om filtret
skulle vara täppt eller på väg att bli täppt borde detta kunna utläsas på trycket i filtret via tryckgivaren.

Hur vet du att den regenererar ofta och vad är ofta ?
Att man har fått byta ut filtret i förväg har jag själv inte varit med om eller ens hört talas om faktiskt
men bara för det är det ju inte omöjligt.
Hej

Varför späds motoroljan med diesel alls? Vad skall det vara för funktion?

Min tråd ligger bara några rader ner om du vill läsa igenom.
Jag vet att den regenererar ofta för att först rycker det till och bilen går något småryckigt, speciellt i lägre hastigheter. Färddatorn går från 0.4 till 0.8.
Kopplar jag in VIDA/DICE så står det: Tid sedan senaste regenereringen = 0km. Denna räknare brukar inte komma längre än 24km sedan har regenereringen börjat om igen o igen å igen. Så det är inget snack om att den regenererar hela tiden. Nu dem 2 senaste veckorna har dock bilen blivit lite bättre men när den väl börjat regenerera så slutar den inte.

Kollar jag givaren i VIDA så har den kanonvärden. Dock så kan den någon enstaka gång sticka upp högt i värde, ca 80-90 pha.

Bilen har nu rullat 17.900mil, filtret skall ha bytts vid 12.000mil enligt kvitto från Bilia men det betyder ju faktiskt att så är fallet. Vid 24.000 mil skall partikelfiltret bytas.
Det som får mig att tro att det är partikelfiltret är att även om bilen har gått långt för dess unga ålder så tror jag den kan ha gått med mycket kallstarter och en hel del korta sträckor.

Har läst som fasen i VIDA och även pratat med Bilia och troligen är det så att det är tryckgivaren som triggar igång regenereringen.
Bytte tryckgivaren för 2 dagar sedan men problemet är kvar ändå.

Temperaturgivarna före/efter katten kan det knappast vara då dem bara säger till när tempen är korrekt före och efter regenereringen typ.
Då finns det egentligen bara 2 felorsaker kvar om inte tex kontaktstycken osv är dåliga.
1 = CEM är dålig (för det är den som bearbetar infon från Tryckgivaren)
2 = Dålig DPF

Har du fler teorier så får du mer än gärna nämna det :) Händer det inget nytt fram tills på Fredag så köper jag ett nytt partikelfilter från England och provar. Det skall ändå bytas om 6000mil, får se det som en ev. investering :)

Edit:

Edit:

Började googla på detta med stigande oljenivå och hittade en väldigt bra artikel på hur det går tillväga. Skrämmande läsning faktiskt och man blir ju såklart orolig. Länk till artikeln: http://www.stocksy.co.uk/articles/Cars/ ... sequences/
av Psyko
timebandit skrev:Hej

Varför späds motoroljan med diesel alls? Vad skall det vara för funktion?

Min tråd ligger bara några rader ner om du vill läsa igenom.
Jag vet att den regenererar ofta för att först rycker det till och bilen går något småryckigt, speciellt i lägre hastigheter. Färddatorn går från 0.4 till 0.8.
Kopplar jag in VIDA/DICE så står det: Tid sedan senaste regenereringen = 0km. Denna räknare brukar inte komma längre än 24km sedan har regenereringen börjat om igen o igen å igen. Så det är inget snack om att den regenererar hela tiden. Nu dem 2 senaste veckorna har dock bilen blivit lite bättre men när den väl börjat regenerera så slutar den inte.

Kollar jag givaren i VIDA så har den kanonvärden. Dock så kan den någon enstaka gång sticka upp högt i värde, ca 80-90 pha.

Bilen har nu rullat 17.900mil, filtret skall ha bytts vid 12.000mil enligt kvitto från Bilia men det betyder ju faktiskt att så är fallet. Vid 24.000 mil skall partikelfiltret bytas.
Det som får mig att tro att det är partikelfiltret är att även om bilen har gått långt för dess unga ålder så tror jag den kan ha gått med mycket kallstarter och en hel del korta sträckor.

Har läst som fasen i VIDA och även pratat med Bilia och troligen är det så att det är tryckgivaren som triggar igång regenereringen.
Bytte tryckgivaren för 2 dagar sedan men problemet är kvar ändå.

Temperaturgivarna före/efter katten kan det knappast vara då dem bara säger till när tempen är korrekt före och efter regenereringen typ.
Då finns det egentligen bara 2 felorsaker kvar om inte tex kontaktstycken osv är dåliga.
1 = CEM är dålig (för det är den som bearbetar infon från Tryckgivaren)
2 = Dålig DPF

Har du fler teorier så får du mer än gärna nämna det :) Händer det inget nytt fram tills på Fredag så köper jag ett nytt partikelfilter från England och provar. Det skall ändå bytas om 6000mil, får se det som en ev. investering :)

Edit:

Edit:

Började googla på detta med stigande oljenivå och hittade en väldigt bra artikel på hur det går tillväga. Skrämmande läsning faktiskt och man blir ju såklart orolig. Länk till artikeln: http://www.stocksy.co.uk/articles/Cars/ ... sequences/
Att oljan späds beror på regenereringen,för att uppnå rätt temperatur på partikelfiltret krävs det en del x-tra bränsle.
Av den stora mängden bränsle som sprutas in förbränns inte alltihop utan en viss del tar sig ner i oljetråget.
Det är ingen fara i grund o botten men har man då ett fel som gör att motorn regenererar föööör ofta leder det
till utspädning av motoroljan.

I ditt fall tror jag du har ett fel i ECM = Motorstyrenheten,jag tror ECM har låst sig
i regenereringsläge och det går inte bryta utan att byta den.
Har varit med om det på ett par bilar och då har enda lösningen varit att byta ECM
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?