Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur får man bort hinnan på vindrutan när det regnar och när man kör med torkarna så blir det som en hinna eller småränder kvar det blir så dålig sikt har försökt med olika rengörningsmedel men inget fungera. (Det är inte torkarna som är dåliga har bytt dom)
Jag har ett annat problem på jobbilen apropå detta, hur mycket spolarvätska jag än sprutar så blir det en vit klethinna kvar på rutan, vad kan det bero på? Köpte klarsikt el liknande och hällde i och tyckte det blev något bättre men jag vet inte. Är det för varmt ute? Några tips? Och det här är innan de vält ut salt på vägarna så tror inte det är det.
av *pettson*
Hinnan som ofta finns på rutan brukar vara vax. Särskilt om man gillar automattvättar.
Ibland är det vanlig trafikfilm, alltså luftföroreningar ihop med gummiblandning från vägen som är problemet. Men man åtgärdar dom på samma sätt.
På med rutrengöring i skumform. Ta ett rakblad, det är viktigt att det är ett rostfritt rakblad (vilket förhoppningsvis alla är) sen skrapar man rutan med rörelser rakt över rutan med eggen i skrapriktningen. Tejpa andra sidan så slipper ni få sår i fingrarna. När man gått över hela rutan med den här behandlingen så brukar man bli ganska förvånad över hur mycket skit man fått bort på sin vad man trodde, rena ruta. Och framförallt hur bra torkarna tar igen.
Sen är det viktigt att blanda spolarvätskan rätt. Felblandad med för mycket sprit i för utetemperaturen som råder, gör att den dunstar för fort och den tvättar inte bort ett dugg, det blir en gegga när tensiderna blir ensamna med smutsen och själva vätskan försvinner. Sikta på att alltid ha så mycket vatten som möjligt i spolarvätskan för effektiviteten sjunker med vatteninnehållet. När man kör full vinterblandning så fungerar spolarvätskan till och med illa på blöt saltslask. Men man har inget annat val eftersom annan blandning fryser, vilket gör den ännu sämre.

Sen till sist så är det skillnad på spolarvätska och spolarvätska. Att det är tensider i och att det är sprit i är ingen garanti för att den är bra. Dom är väldigt olika på att lösa upp smuts oavsett vad det står på etiketten. Prova gärna olika sorter.
Min favorit mot smuts på rutan hette yksi men säljs inte i sverige längre. Den löste upp allt.
Idag är det lahegas som jag personligen använder. Den är skaplig i pris och den fungerar väldigt bra tycker jag, men som sagt det är viktigt med blandningen, men eftersom förbud mot parfymering finns numera så luktar det inget vidare.
Biltemas använder jag inte eftersom den inte alls löser upp smuts på ett bra sätt oavsett hur jag blandat den.
Ok/Q8 och shell är lika dåliga på smuts tyvärr, även där oavsett hur jag blandat den.

Bara för att jag nu kommit fram till det här hos mej i min miljö omkring mej så är inte det en garanti för att det måste vara så hos er. Så prova er fram.
Den tanken hade jag faktiskt att det var för mycket sprit i blandningen å den dunstar för fort, men blandningen är den som antingen arbetsgivaren blandat till själv samt den man får på macken, men som du säger på min privata bil där jag blandar snålare s a s med mera vatten där blir inte den där vita filmen jag beskrev, å andra sidan kör jag en hundradel så mycket med den. Så i med mera vatten alltså, ska pröva! Skulle slå i lite tvättmedel oxå kanske, rentav bara lite vanligt diskmedel?
Däremot verkar det va lite överkurs med rakbladet för mig, men man kanske skulle pröva en ordentlig tvätt av rutan medelst spray och papper nån gång. Nu tvättas den varje gång jag gör det själv, typ två ggr veckan minst, aldrig automattvätt, så jag trodde den skulle va ren men kanske inte 100 då.

Oj, nu kom jag på en sak, ett av lägena på gördetsjälv-tvätten är varmvax eller liknande, den använder jag bara ibland om poletterna räcker men det hamnar ju på framrutan oxå, kanske inte så bra då, kanske bör undvikas? Jag trodde den skulle hjälpa göra rutan vattenavstötande men den kanske får denna effekt istället.
I samband med service gjordes det en glasbahandling med nanoteknik.
Riktigt bra var det och höll ett par månader med snö förra vintern.

I år har jag en jäkla spricka i vindrutan och har inte brytt mig om att göra samma behandling.
Men så fort den är utbytt kommer behandlingen att göras.

Efter behandling, torkare överflödiga.
[youtube]bz1cVNnD7oA&feature=player_profilepage[/youtube]
Ja tack, kanske problemet får sin lösning. Dock kom jag på att chefen min gillar automattvätt så kanske därför det blir vitt sen när jag tar den. :D
Det här är ju ett problem att variera blandningen rätt med årstiden med så stora spolarvätskebehållare det är på dagens bilar, å andra sidan svor man förr åt att de var för små, men någon skulle uppfinna två behållare varav man har vatten i den ena och den är uppvärmd samt man har sprit å rengöringsmedel i den andra och så får en apparat dosera rätt efter yttertemperatur, kanske kunde va nåt?
semmelman skrev:Ja tack, kanske problemet får sin lösning. Dock kom jag på att chefen min gillar automattvätt så kanske därför det blir vitt sen när jag tar den. :D
Det här är ju ett problem att variera blandningen rätt med årstiden med så stora spolarvätskebehållare det är på dagens bilar, å andra sidan svor man förr åt att de var för små, men någon skulle uppfinna två behållare varav man har vatten i den ena och den är uppvärmd samt man har sprit å rengöringsmedel i den andra och så får en apparat dosera rätt efter yttertemperatur, kanske kunde va nåt?
Haha! Tycker du ska lösa detta Ilandsproblem! Anmäl dig till Draknästet! Lycka till...

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]