Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Har ett litet problem som jag tänkte rådfråga om här innan jag gör nått själv.

I vintras så monterade jag en ljusramp på min vinterbil Toyota Rav4 och monterade då en strömbrytare för extralysena på panelen i bilen och den trodde jag skulle koppla enbart till jord för att lysa när dom va på, men så var det inte.

Så frågan är enkel för dom som vet.

Hur ska jag koppla kabeln från lampan i strömbrytaren så att den lyser när extralysena lyser?????

Vill ju inte få kortis någonstans på vägen ?:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Lampan i sig är ju ett motstånd, så det är nog ingen risk att det blir kortis genom den. Men det kan ju bli fel ändå.
Har du något schema eller en enkel skiss över hur det är kopplat nu?
av umekille
ström skall gå till ett relä...från relä till lysen...från strömbrytaren
till relä en +kabel som gör relä som en extra strömbrytare med direktmatning
Användarvisningsbild
av len
vetten skrev: Hur ska jag koppla kabeln från lampan i strömbrytaren så att den lyser när extralysena lyser?????:-/
Är det en strömbrytare med 3 kontaktbleck för flatstift? Och vippan/knappen ska lysa när extraljuset är lysande?
Användarvisningsbild
av vetten
len skrev:
vetten skrev: Hur ska jag koppla kabeln från lampan i strömbrytaren så att den lyser när extralysena lyser?????:-/
Är det en strömbrytare med 3 kontaktbleck för flatstift? Och vippan/knappen ska lysa när extraljuset är lysande?
Exakt så ser den ut, har tagit den ur en gammal Volvo 240 på skroten. Två av stiften går ju till att bryta/sluta styrströmmen till extraljusen men den tredje sitter det en liten lampa på som går in i brytaren och som ska lysa när kretsen är sluten.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]