Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Har backe på garageuppfarten. Parkerar därför både med växel och handbroms. Spelar det någon roll i vilken ordning de ligger, dvs om man ligger och vilar på växeln eller på handbromsen i första hand?
Användarvisningsbild
av ziaal243
det spelar väl ingen roll. Om den ena släpper så ligger den andra på och hjälper till. Jag har hört att den är inte bra och använda handbromsen, varför kommer jag inte ihåg( det var ngt man hörde när man var ute på krogen och hade tagit några öl).
Om ni vet något om det, skriv lite !!

Tack ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Använder man handbromsen sällan så bör man låta bli att använda den på vintern då den lätt fryser fast, på sommaren är det bara bra så man motionerar den lite. Använder man den ofta så fortsätt bara.

/Anders
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Tänkte om det var dumt att låta växeln ligga och hålla emot som förstval...
Användarvisningsbild
av Brainy
Förstår nog inte vad du menar med förstaval?

/Anders
av haxpet
Jag använder alltid ahndbromsen, även fast jag idag kör automat.

Den behöver ju otioneras lite. En berömd kommentar som farsan brukar få på sitt jobb av kunder som kommer in och klagar är: Handbromsen funkar inte, å jag som aldrig har använt den. Döööh. Gissa varför den sitter fast!!
av Perra N
Dra åt handbromsen först, och lägg i växeln efter det. Du ligger annars och belastar kamrem, motorkuddar osv. Men det beror ju på hur backen ser ut..
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Förstaval=lägger i växeln och låter den ta emot. Sedan lägger jag in handbromsen som en extra reservstopp.

Men det verkar av detta forum som att man ska lägga in handbromsen och låta den hålla emot och som reserv ha växeln ilagd.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Jag har alltid växel i och handbroms med pga handbromsen e inte pålitlig.. men för det mesta e det handbromsen som tar i och bromsar allt, inte motorn
av Boden
Det spelar inte så stor roll i vilken ordning du ansätter broms eller lägger i växel.
Har aldrig hört talas om någon bil som gått sönder för att den brukar vara parkerad i backe.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]